Cebia zveřejnila žebříček nejčastěji havarovaných aut. Která to jsou?
Nejčastějším a zpravidla i nejvýnosnějším podvodem při prodeji ojetých aut je zatajování havárií. To, že se ojeté auto vyplatí před koupí prověřit, tak není klišé, ale realita. Která auta však nejčastěji zažila nějaké poškození či dokonce velkou havárii? Cebia, přes níž je možné si prověřit historii ojetého auta, zveřejnila, u kterých značek v červenci její klienti nejčastěji odhalili v minulosti prodělanou škodní událost. Která to byla?
„Ze všech prověřovaných aut bylo v uplynulém měsíci 60 % (přesně 59,98 %) z nich po havárii. Tedy tři vozidla z pěti. U těchto aut navíc často evidujeme i více škodních událostí,“ upozorňuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která pomáhá lidem bránit se proti podvodům s ojetými vozy letos už 34. rokem.
V inzerci přitom prodejci v minulosti prodělané havárie prakticky neuvádějí. „Dnes je to, dá se říci, konkurenční nevýhoda,“ vysvětluje Martin Pajer z Cebia, proč prodejci o haváriích mlčí. „Přiznanou prodělanou havárii má pouze 0,43 % prodávaných ojetých aut, tedy zhruba každé 232. auto,“ konkretizuje dále ředitel Cebia Pajer s tím, že podle pojišťoven je po havárii okolo 60 % desetiletých aut, což odpovídá aktuálnímu průměrnému stáří prodávaných ojetých vozů na českém trhu.
Žebříčku vévodí Audi, v jejím těsném závěsu jsou vozy BMW
V červenci zaznamenala Cebia největší podíl havárií u vozů Audi, kde se škodní událost vyskytovala u sedmi aut z deseti (69,69 %). Ve velmi těsném závěsu se na druhé pozici umístilo BMW (68,82 %). Následovala nejprodávanější značka vozidel na českém trhu Škoda (64,37 %), za nimiž se na čtvrtém pomyslném místě nacházela auta celosvětově nejprodávanější značky Toyota (63,87 %). Pětici uzavřely prémiové vozy Mercedes-Benz (62,27 %).
Druhou pětici pak otvírala vozidla Hyundai s 61,95 %, následovaná vozy Volvo (58,59 %). Osmé místo patřilo značce Volkswagen (56,02 %), za níž se umístil Seat (55,02 %) a desítku uzavřela Mazda s 54,78 %. U luxusních vozidel navíc Cebia zaznamenala větší průměr počtu škodních událostí na jedno vozidlo. „U vozidel Audi a BMW se jednalo v průměru téměř o dvě škodní události, u vozů Mercedes-Benz dosahoval průměr hodnoty 1,6 škodní události na vozidlo,“ upřesňuje ředitel Cebia Pajer.
Lidé se zbavují spíše havarovaných aut, než těch v perfektním stavu
Na výsledky podílu vozů s havárií má samozřejmě vliv to, jaká vozidla si lidé v daném měsíci prověřují. „Pokud vezmeme počet aut dané značky na trhu ojetých automobilů a podíl mezi prověřovanými vozy, dlouhodobě vidíme, že například luxusní a prémiová auta se prověřují častěji než menší a levnější vozidla. Je to logické, neboť v případě špatné koupě bývá finanční ztráta větší,“ vysvětluje dále Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. Vysoký podíl vozidel s prodělanou škodní událostí vidí i v tom, že havarovaných vozidel se chtějí lidé častěji zbavit než těch, která jsou v perfektním stavu. „Z dat je jasně vidět, že prověřovat se vyplatí vozy každé značky. Spoléhat se na to, že některé méně bourají a pravděpodobnost prodělané havárie je menší, se nemusí vyplatit. Podíl vozidel po škodní události je natolik velký, že pravděpodobnost, že na takové auto narazíte, je velmi vysoká,“ varuje dále Martin Pajer.
České ojetiny zdražily a překonaly cenu slovenských ojetých aut
Ještě v prvním kvartálu platilo, že na Slovensku byla auta o něco dražší. Na jaře však začaly ceny ojetin v Česku růst natolik, že překonaly slovenské ceny, což ale bylo vykoupeno delší dobou prodeje. Vyplývá to z údajů za první letošní pololetí, jež analyzovala společnost Cebia, která monitoruje český trh ojetých automobilů již od roku 2011 a loni začala zpracovávat analýzy i pro slovenský trh. Jak se letos oba trhy zatím lišily?
„Průměrná cena ojetých aut se v prvních šesti měsících vyšplhala v Česku na 298 000 Kč, což je zhruba o 10 500 Kč více než na Slovensku, kde se vozidla prodávala v průměru za 11 500 eur, tedy 287 500 Kč při kurzu 25 Kč za euro,“ upřesňuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která kromě monitorování trhů pomáhá také kupujícím prostřednictvím prověřování historie vozidel, aby se nestali obětmi podvodů, a to jak v Česku, tak na Slovensku.
Doba prodeje těchto aut činila v České republice v průměru 67 dní, což bylo o 6 dní více než u východních sousedů. „Auta jsou zde dražší, nabídka širší a lidé déle vybírají,“ analyzuje situaci ředitel Cebia Martin Pajer. Z hlediska nájezdu měla auta na tuzemském trhu oproti těm na Slovensku najeto v průměru o 4000 km méně, když vykazovala 145 000 km. „Toto číslo může ukazovat na častější stáčení tachometrů v České republice oproti Slovensku, neboť ojetá auta zde nejsou mladší, a naopak v případě čerstvě dovezených aut jsme na tom z hlediska jejich stáří oproti Slovensku velmi špatně,“ upozorňuje Martin Pajer z Cebia.
Do Česka se dovezla výrazně starší auta než na Slovensko
Celkové stáří všech prodávaných ojetých aut v České republice činilo v prvním pololetí 9,82 roku, což bylo o tři měsíce více než na Slovensku, kde dosáhlo hodnoty 9,57 roku. Významný rozdíl byl ve stáří ojetých aut, která byla do obou zemí dovezena v letošním roce. Ta, která byla starší 10 let, měla v Česku podíl na dovozu 49,20 % - tedy prakticky každé druhé dovezené auto bylo starší než 10 let. Na Slovensku činil podíl takových aut jen 29,84 %. Pokud jde o dovezená osobní ojetá vozidla starší 15 let, jejich podíl v rámci letošních dovozů činil na tuzemském trhu 23,54 %, zatímco u našich východních sousedů jen 13,85 %, tedy zhruba o 10 procentních bodů méně. Celkově se přitom do Česka dovezlo 72 541 ojetých osobních aut, zatímco na Slovensko 28 727 ojetých vozidel. „Počet aut dovážených na Slovensko činí dlouhodobě cca 40 % počtu aut dovezených do České republiky,“ doplňuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
„Hlavním důvodem, proč se na Slovensko dovážejí mladší a dražší vozy, je registrační poplatek při první registraci vozu na Slovensku, a tedy i při registraci dovozeného ojetého vozu ze zahraničí. Výše tohoto poplatku je odstupňovaná podle objemu motoru a ekologičnosti provozu vozidla. Registrační poplatek zapříčiňuje nižší počet dovážených ojetin na slovenský trh a omezil i stáří vozů, neboť dovoz starších vozů se pak stává nevýhodný,“ vysvětluje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Na obou trzích vede Octavia, slovenský trh je však více rozmanitý
Český trh je přitom oproti slovenskému méně diverzifikovaný z hlediska modelů. Deset neprodávanějších si zde nárokuje 31,34 % trhu, zatímco na Slovensku se jedná jen o 25,51 %. Zatímco tuzemskému trhu vévodí s přehledem značka Škoda, a to zejména s modely Octavia, Fabia, Superb či Karoq, u našich východních sousedů se mezi nejprodávanější ojeté vozy dostávají i prémiové značky Audi či BMW.
„Dlouhodobě vidíme, že slovenští zákazníci si více potrpí na prémiové a luxusní značky než Češi,“ komentuje situaci ředitel Cebia Pajer. Škoda Octavia je přesto nejprodávanějším modelem v obou zemí. V Česku dosáhla v prvním pololetí podílu na prodávaných ojetých autech 9,70 % a na Slovensku 6,52 %. Vozidla značky Škoda jsou přitom v obou zemí nejvíce dováženou značkou vozidel ze zahraničí. Z hlediska barvy se v Česku prodávají nejčastěji šedá ojetá auta (22,42 %), zatímco na Slovensku bílá (24,39 %).
Na Slovensku se prodává více elektroaut a hybridů. Silná je nabídka naftových vozidel
Rozdíl existuje také v zastoupení vozidel dle pohonu. V České republice se prodává podstatně větší procento aut s motorem na benzín (ČR 46,55 %, SR 37,44 %). Větší zastoupení ostatních typů pohonů (vyjma CNG) má Slovensko. Auta na naftu jsou zde stále velmi žádaná, neboť jejich podíl mezi prodávanými ojetými vozy činil letos 55,08 %, zatímco v Česku 47,20 %.
„Je třeba dodat, že i když je v Česku jejich podíl ve srovnání nižší, i zde se nejčastěji prodávají vozidla na naftu, byť auta na benzín jsou v těsném závěsu,“ doplňuje Martin Pajer. Vozidla čistě na elektřinu činily v Česku jen 1,95 % nabídky, zatímco u východních sousedů dosáhly 2,57 %. Více se tam prodávaly i elektro hybridy, které byly na tamějším trhu zastoupené z 3,33 %, zatímco u nás z 2,66 %. „Pokud vezmeme v úvahu čistě elektrická či elektro hybridní vozidla, v případě tuzemského trhu jde přibližně o každé 22. prodávané ojeté auto, na Slovensku o každé 17. ojeté auto,“ přibližuje čísla Martin Pajer z Cebia.
Rozdíl je také v podílu vozidel po prvním majiteli. Ačkoli je průměrné stáří vozidel na obou trzích letos téměř totožné, v Česku je u mnohem více aut deklarováno, že měla dosud jen jednoho vlastníka (44,76 % ČR oproti 31,07 % SR). V obou případech se ve velké míře jednalo o klamnou informaci, která měla zatraktivnit vozidlo. Na Slovensku se však s informací o prvním majiteli podvádělo o polovinu méně často než v České republice. Skutečný podíl vozidel po prvním majiteli dosahuje přibližně 16 %.
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Další články

Česko překonalo hranici 50 tisíc elektromobilů, horizont 2030 cílí na čtvrt…

Porsche k 22. září vypadne z prestižního indexu DAX

Konkurence na domácím trhu je neúprosná. BYD snížila celoroční výhled prodejů

Povedou autonomní vozidla k transformaci pojišťovnictví?

Sledujte premiéru konceptu Vision O v přímém přenosu (video)

Nová digitální mapa DroneMap v provozu
Více článků »