Zvyšování rychlosti na dálnicích? Většina Česka preferuje současný stav
V polovině letošního roku by mělo dojít ke zvýšení maximální povolené rychlosti na úseku dálnice D3 mezi Českými Budějovicemi a Táborem. Květnový výzkum agentury NMS Market Research přináší data o tom, zda by se podle Čechů měla povolená rychlost na dálnicích zvýšit v Česku celoplošně či nikoliv. Větší část populace si myslí, že by rychlostní limit měl zůstat na českých dálnicích beze změny.
Podle většiny českých řidičů by měla maximální povolená rychlost na dálnicích zůstat stejná, myslí si to 59 procent. Bezmála třetina řidičů v Česku by byla pro zvýšení limitu a 4 procenta lidí by ráda rychlost na dálnicích naopak snížila.
Pro zvýšení rychlosti na dálnicích jsou více řidiči muži než řidičky, a to o 23 procentních bodů. Možné zvýšení rychlosti na dálnici se těší větší podpoře mezi mladými řidiči a s rostoucím věkem podpora klesá. Mezi lidmi ve věku 18 až 28 let je 45 procent řidičů a řidiček pro zvýšení limitu, což je ve srovnání s průměrem o 16 procentních bodů více.
„Téměř polovina mladých řidičů ve věku 18 až 28 let podporuje zvýšení rychlostního limitu, s přibývajícím věkem tato podpora klesá až na pouhých 20 procent u generace Baby boomers,“ komentuje výsledky výzkumu Lucie Režná z NMS a dodává: „Je to paradox – nejvíce chtějí jezdit rychleji právě mladí řidiči, kteří mají nejméně zkušeností za volantem. Zatímco zkušenější řidiči, kteří by potenciálně dokázali vyšší rychlost lépe zvládnout, jsou mnohem opatrnější a až 65 procent z nich preferuje zachování současných limitů. Může to svědčit o tom, že s věkem a zkušenostmi přichází i větší respekt k bezpečnostním rizikům spojeným s rychlou jízdou.“
Pokud rychlost na dálnicích zvýšit, tak maximálně na 150 km/h
Zvýšení maximální rychlosti by se mohlo v budoucnu týkat dalších dvou úseků dálnic, diskutuje se o úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Ostravou a dálnicí D11 u Hradce Králové. I tam by časem mohla začít platit nová pravidla, jako tomu bude mezi Táborem a Českými Budějovicemi, tj. zvýšení rychlosti na 150 km/h.
Byť by maximální rychlost 150 km/h byla mezi příznivci zvyšování rychlostního limitu nejoptimálnějším řešením – vyslovilo se pro ni 53 procent, z celkového počtu všech řidičů by si takovou maximální rychlost přálo na dálnicích vidět ale pouze 16 procent lidí.
„Debata o zvýšení rychlosti na dálnicích se zvedla také s nedávnou kauzou kolem Filipa Turka, po které Motoristé sobě slibují zvýšení limitu na dálnicích a na některých místech jeho úplné zrušení. Data ale ukazují, že většina Čechů o takovou změnu příliš nestojí. Z celkového počtu všech řidičů by s úplným zrušením omezení rychlosti souhlasilo pouze 5 procent,“ shrnuje výsledky výzkumu Lucie Režná z NMS.
Vláda a opozice ve shodě – současná pravidla jsou dostačující
Na zachování pravidel českých dálnic by se shodly necelé dvě třetiny voličů současných vládních stran, ale také opozice. Nejvíce konzervativní jsou v tomto ohledu voliči ANO a STAN, ze kterých by bylo pro zachování současného stavu 64, respektive 61 procent řidičů.
Pokud se podíváme mimo parlamentní strany, vidíme jasnou podporu zvyšování rychlosti mezi voliči Motoristů sobě, kde je ve srovnání s průměrem dvakrát více řidičů (69 procent), kteří by takové opatření podpořili. Naopak silnou podporu stávajícího stavu vyjadřují voliči Zelených.
„Voličská základna Motoristů sobě odpovídá skupinám řidičů, kteří by byli pro zvýšení rychlostního limitu – tedy převážně muži a lidé z generace Z a mladší mileniálové. Mezi potenciálními voliči ostatních stran, jejichž program se nezaměřuje primárně na automobilismus a obhajobu spalovacích motorů, toto téma velký zájem nevzbuzuje. U stran s větším důrazem na environmentální otázky dokonce vidíme rezervovanější přístup voličů ke zvyšování rychlostních limitů na dálnicích,“ uzavírá Režná z NMS Market Research.
Metodologie
Online průzkumu se zúčastnilo 1 004 respondentů. Sběr dat probíhal na reprezentativním vzorku online populace 18+ pomocí on-line dotazování od 5. do 9. května 2025.
O agentuře NMS Market Research
NMS Market Research je výzkumná agentura s více než 20letou historií. Mimo výzkumu trhu, který poskytuje stovkám klientů z celého světa, zkoumá i politická a společenská témata. Vedle České republiky působí i v dalších zemích v Evropě a také v Asii. NMS je členem mezinárodní organizace ESOMAR a národní organizace SIMAR.
NMS Market Research je výzkumná agentura s více než 20letou historií. Mimo výzkumu trhu, který poskytuje stovkám klientů z celého světa, zkoumá i politická a společenská témata. Vedle České republiky působí i v dalších zemích v Evropě a také v Asii. NMS je členem mezinárodní organizace ESOMAR a národní organizace SIMAR.
Více informací na: https://nms.global/cz/
Další články

Magistrát Prahy vydal stavební povolení k vybudování obchvatu pražských…

Zvyšování rychlosti na dálnicích? Většina 59 % Česka preferuje současný stav

Do širšího centra Olomouce se možná od července po 16 letech znovu vrátí…

Akcie Xpeng rostou o dalších 6 % po výsledcích za 1Q25 nad odhady trhu.

Elektromobily Battswap s rychle vyměnitelnou baterií najezdily v běžném…

Inster v testech boduje. Ohromil praktičností i svezením (video)
Více článků »