Jak se mění priority při koupi auta? Generace Z hledá svobodu a zážitky, ne dlouhodobé závazky

Tisková zpráva

Pro mladé Čechy ve věku 18–24 letauto není jen dopravním prostředkem – je to vstupenka ke svobodě. Na rozdíl od starších generací, které si pořizují nový vůz hlavně jako náhradu za ten dosluhující, mladí ho kupují kvůli cestování, flexibilitě a nezávislosti. Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti Arval, předního poskytovatele operativního leasingu v Česku.

V otázce značek a modelů mají mladí jasno – Škoda je u mladých respondentů nejčastěji zmiňovaná plánovaná značka pro pořízení automobilu (66 %), následují Volkswagen, Hyundai, Toyota a Kia. Pokud jde o typ karoserie, dominuje kombi (40 %), následuje hatchback (20 %) a sedan (15 %). Až 89 % z nich sahá po zánovním autě, o nové vozy má zájem jen malá část.

Operativní leasing? Mladí o něm zatím příliš netuší

Průzkum společnosti Arval také ukázal zajímavý paradox – i když mladí hledají flexibilní možnosti mobility, operativní leasing zůstává pro velkou část z nich neznámý. Až 40 % respondentů nevědělo, co operativní leasing obnáší a jaké má výhody. Hlavním problémem pro ně přitom není ani tak fakt, že by auto nevlastnili, ale spíše obavy z nejasných podmínek při vrácení vozu a potenciálních dodatečných poplatků. Ti, kdo operativní leasing znají, naopak oceňují, že se nemusí starat o servis a nemusí šetřit na velkou jednorázovou investici.

Mladí lidé přemýšlejí jinak – nechtějí se vázat na dlouhá léta a hledají možnosti, jak být mobilní bez velkých finančních výdajů. Operativní leasing jim přesně tohle nabízí, ale mnoho lidí o něm zatím příliš neví. Osvěta v tomto směru by jim ale mohla otevřít dveře k řešení, které by jim skutečně sedělo,“ říká Tomáš Kadeřábek, šéfkonzultant společnosti Arval.

Zajímavé je, že o koupi nového vozu uvažuje jen 11 % mladých ve věku 18–24 let, zatímco ve starších věkových skupinách tento podíl výrazně roste. Dokonce i 31 % respondentů starších 65 let o novém autě přemýšlí mnohem častěji, než mladí, kteří jsou teprve na začátku své životní dráhy. Tento rozdíl může souviset s rozdílným postojem k dlouhodobým investicím, ekologii nebo z důvodu, že mladší řidiči často řeší auto především jako prostředek k dosažení větší mobility, nikoliv jako dlouhodobé řešení.


Arval je předním poskytovatelem operativního leasingu vozidel a odborníkem na moderní řešení mobility. Společnost byla založena v roce 1989 a je plně vlastněna skupinou BNP Paribas, kde spadá do divize Commercial, Personal Banking & Services. Ke konci roku 2024 spravoval Arval téměř 1,8 milionu vozidel. Tým 8 600 zaměstnanců v 29 zemích každý den přináší flexibilní a udržitelná řešení mobility, jež vyhovují potřebám jak velkých mezinárodních korporací, tak menších firem i soukromých zákazníků. Arval je zároveň zakládajícím členem globální aliance Element-Arval, jejíž celkový vozový park čítá více než 4,5 milionu vozidel v 55 zemích.

Společnost byla oceněna platinovou medailí EcoVadis, čímž se její strategie společenské odpovědnosti řadí mezi 1 % nejlépe hodnocených firem na světě.

BNP Paribasje lídrem v oblasti bankovnictví a finančních služeb v Evropě. Působí v 64 zemích a zaměstnává téměř 178 000 lidí, z toho více než 144 000 v Evropě. Skupina má klíčové postavení ve třech hlavních oblastech – v oblasti komerčního a osobního bankovnictví, kam spadají i specializované služby jako BNP Paribas Personal Finance a Arval, v oblasti spoření, investic a ochrany pod názvem Investment & Protection Services a v oblasti firemního a institucionálního bankovnictví, které se zaměřuje na korporátní a institucionální klientelu. Díky svému silnému, diverzifikovanému a integrovanému modelu podporuje BNP Paribas všechny své klienty – jednotlivce, neziskové organizace, podnikatele, malé a střední podniky, korporace i institucionální zákazníky – při realizaci jejich projektů prostřednictvím řešení v oblasti financování, investic, spoření a pojištění. V Evropě má BNP Paribas čtyři domácí trhy – Belgii, Francii, Itálii a Lucembursko. Skupina zároveň rozšiřuje svůj integrovaný model komerčního a osobního bankovnictví do několika středomořských zemí, Turecka a východní Evropy. Jako významný hráč v mezinárodním bankovnictví má skupina silné platformy a obchodní divize v Evropě, pevnou pozici v Americe a stabilní, rychle rostoucí aktivity v oblasti Asie a Tichomoří. BNP Paribas se ve všech svých aktivitách řídí zásadami společenské odpovědnosti (CSR), aby aktivně přispívala k udržitelné budoucnosti a současně upevňovala výkonnost a stabilitu skupiny.

Další články


Více článků »