Bezpečnější chůze a jízda na kole: Téma 8. Globálního týdne bezpečnosti silničního provozu OSN

Centrum dopravního výzkumu
BESIP
BESIP, zdroj: CDV

Zranění a úmrtí v silničním provozu představují celosvětový problém, který si každoročně vyžádá téměř 1,2 milionu lidských životů. Přibližně čtvrtina těchto tragédií postihuje chodce a cyklisty, tyto formy dopravy jsou klíčové pro zdravější, udržitelnější a dostupnější mobilitu ve městech i obcích.

Osmý ročník Globálního týdne bezpečnosti silničního provozu OSN, který probíhá pod heslem „Zajistěte bezpečnost chůze a jízdy na kole“, vyzývá vlády, města, školy, občanskou společnost i soukromý sektor k aktivním opatřením na podporu bezpečné pěší a cyklistické dopravy.

Světová zdravotnická organizace (WHO) představila novou sadu nástrojů určenou vládám a odborníkům, která nabízí konkrétní doporučení. Cílem je integrovat chůzi a cyklistiku do dopravní, zdravotní i vzdělávací politiky a vytvořit prostředí, kde se lidé budou moci pohybovat bezpečně a bez překážek.

Opatření zahrnují mimo jiné:

• výstavbu chodníků, cyklostezek a bezpečných přechodů,

• nastavení a vymáhání bezpečných rychlostních limitů,

• kampaně na změnu chování účastníků silničního provozu,

• finanční pobídky na podporu aktivní mobility.

Přestože celosvětově úmrtnost chodců mírně klesá, některé regiony čelí opačnému trendu. V Evropě vzrostl počet úmrtí cyklistů o 50 %, v jihovýchodní Asii o 42 % u chodců a v oblasti západního Pacifiku zaznamenali 88% nárůst úmrtí cyklistů.

Podle WHO je bezpečná chůze a cyklistika nejen otázkou silniční bezpečnosti. „Chůze a cyklistika přinášejí řadu benefitů – zlepšují zdraví, snižují emise i dopravní zácpy. Musíme ale zajistit, aby byly bezpečné a dostupné pro všechny,“ uvedl předseda WHO Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Centrum dopravního výzkumu (CDV) dlouhodobě podporuje aktivity, které přispívají k vyšší bezpečnosti zranitelných účastníků silničního provozu a ke zlepšení kvality života ve městech i na venkově. „Už více než dvacet let spolupracujeme s Generali Českou pojišťovnou na GČP indexu – srovnávacím nástroji, který sleduje závažnost dopravních nehod ve městech. Zaměřujeme se nejen na celkovou bezpečnost, ale i na zranitelné účastníky provozu, jako jsou chodci, cyklisté nebo motocyklisté. Do měření zahrnujeme všechna krajská města a více než 200 obcí s rozšířenou působností. Výsledky pravidelně zveřejňujeme na webu gcpindex.cz . Právě města, která se v žebříčku opakovaně umisťují na horších příčkách, by měla GČP index vnímat jako impulz ke změnám a přijmout konkrétní kroky ke zvýšení bezpečnosti,“ říká Alena Daňková, vedoucí oblasti hodnocení dopadů dopravy, strategií a vzdělávání CDV.

Zvýšení bezpečnosti chodců podporuje Ministerstvo dopravy mj. každoročním příspěvkem ze Státního fondu dopravní infrastruktury, který pomáhá městům a obcím financovat rekonstrukce chodníků a přechodů pro chodce, výstavbu lávek a podchodů či nasvětlení přechodů.

Radim Striegler, vedoucí oblasti dopravního inženýrství CDV k tématu uvádí: „Prakticky každý den dochází na přechodech pro chodce k nehodám – v ročním součtu se jedná o přibližně 800 nehod s účastí chodců, kterým by šlo předejít větší pozorností a ohleduplností. Kampaň ‚ Chybělo málo , kterou realizuje Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy spolu s CDV, upozorňuje na to, jak málo stačí k tragédii, a apeluje na všechny účastníky silničního provozu, aby byli obezřetní a respektovali pravidla. Bezpečnost chodců je společnou odpovědností nás všech. Kampaň vychází z podrobné analýzy rizikového chování na 40 vybraných přechodech.

Centrum dopravního výzkumu je také partnerem projektu eBike Bezpečně , který vznikl z iniciativy Bosch eBike Systems ve spolupráci s Policií ČR a Samostatným oddělením BESIP Ministerstva dopravy. Cílem projektu je zvyšovat povědomí veřejnosti o bezpečné jízdě na elektrokolech, upozorňovat na nejčastější chyby a varovat před možnými riziky. Projekt podporuje odpovědné chování cyklistů a rozvoj bezpečné mikromobility v Česku.

Chodci a cyklisté patří mezi klíčové ukazatele sledované ve Strategii BESIP 20212030. Vývoj nejzávažnější nehodovosti – nejen z řad těchto zranitelných účastníků silničního provozu – je možné průběžně sledovat díky měsíčně aktualizované interaktivní vizualizaci na webu cdv.cz/vizenula . Tento nástroj poskytuje veřejnosti i odborníkům přehledná data a podporuje úsilí o dosažení cíle „vize nula“ – tedy nulového počtu obětí na českých silnicích.

Zdroje:

WHO: Safer walking and cycling crucial for road safety and better health

GČP Index: Index závažnosti dopravních nehod v intravilánech měst v České republice

BESIP: Bezpečnosti chodců na přechodech se věnuje kampaň BESIP „Chybělo málo“ BOSCH: eBike Bezpečně



Centrum dopravního výzkumu

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV), je veřejnou výzkumnou institucí zřízenou podle zákona 341/2005 Sb., a jedinou výzkumnou organizací v působnosti Ministerstva dopravy. Bylo založeno rozhodnutím ministra dopravy k 1. lednu 1993 jako právní nástupce českých částí do té doby federálního Výzkumného ústavu dopravního v Žilině. CDV pokračuje v činnosti, která započala v roce 1954 a má tedy již více než šedesátiletou tradici.

Více informaci na: www.cdv.cz

Další články


Více článků »