Český trh s elektromobily (1-4/2025): Novinky ELROQ, EV3 a INSTER mezi desítkou nejúspěšnějších

Centrum dopravního výzkumu

K poslednímu dubnovému dni bylo v České republice provozováno přes 42 700 osobních bateriových elektromobilů kategorie M1. V období ledna až dubna letošního roku bylo nově registrováno 4 342 těchto vozidel, což představuje meziroční nárůst o 129 %. Tržní podíl bateriových elektromobilů dosáhl 5,4 %. Nejvíce registrací, konkrétně 832, zaznamenal model Škoda Elroq, který následoval Škoda Enyaq s 752 registracemi. Třetí místo obsadila Tesla Model Y s 475 registracemi. Dále bylo v uvedeném období dovezeno 2 385 ojetých osobních bateriových elektromobilů (5,1% podíl na trhu dovezených ojetin), vyplývá z aktualizovaných informací zveřejněných na webu cistadoprava.cz , které vycházejí ze zdrojových dat Ministerstva dopravy a Svazu dovozců automobilů.

V průběhu ledna až dubna bylo na tuzemském trhu registrováno 80 912 nových osobních vozidel (meziročně o 4,9 % více), z nich 4 342 bylo bateriových elektrických (meziročně o 129 % více). Bateriové elektromobily byly s podílem 5,4 % třetí nejoblíbenější zákaznickou volbou, nejvíce registrací si s 67,6% podílem připsaly benzínové motorizace (meziročně +4,3 %), před naftovými s 20,9% podílem (meziročně -11,9 %), plug-in hybridní motorizace dosáhly podílu 3,7 % (meziročně +60,8 %), vozidla na zkapalněný ropný plyn LPG pak 2,4 % (meziročně +25,4 %), registrováno bylo 1 vozidlo s vodíkovým palivovým článkem.

Tabulka 1: Meziroční srovnání 10 nejregistrovanějších značek nových osobních bateriových elektromobilů

Dosavadním „skokanem roku“ v segmentu bateriových elektromobilů je bezesporu Škoda, která meziročně zvýšila počet registrací o 418 %, čímž získala 36,5% podíl na trhu. Naopak Tesla, která loni vedla, sice meziročně rostla o 39 %, její tržní podíl však klesl z 26,7 % na 16,2 %. Volkswagen si připsal meziroční růst o 248 % a dosáhl 8,3 % tržního podílu. „Z konkrétních modelů si nejlépe vedla Škoda Elroq s 832 registracemi, následovaná modelem Škoda Enyaq (752) a Teslou Model Y (475). Z novinek se nejvýše umístila právě Škoda Elroq, na šestém místě se objevila KIA EV3 se 117 registracemi, na osmém pak Hyundai Inster s 93 registracemi,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

Tabulka 2: Meziroční srovnání 10 nejregistrovanějších nových osobních bateriových elektromobilů

Registrace ostatních kategorií nových bateriových elektromobilů v období leden-duben 2025:

lehká užitková vozidla; (317 voz., meziročně +202 voz., tržní podíl 5,2 %) o Mercedes-Benz 58 voz., Renault 49 voz., Maxus 42 voz., …

nákladní automobily; (36 voz., meziročně +31 voz., tržní podíl 1,3 %) o Mercedes-Benz 21 voz., Toyota 4 voz., Volvo 3 voz., …

elektrobusy; (4 voz., meziročně +1 voz., tržní podíl 1,3 %) o Iveco Bus 3 voz., MAN 1 voz.

Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s.

Zdroj vstupních dat: Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů

Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz

Centrum dopravního výzkumu

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV), je veřejnou výzkumnou institucí zřízenou podle zákona 341/2005 Sb., a jedinou výzkumnou organizací v působnosti Ministerstva dopravy. Bylo založeno rozhodnutím ministra dopravy k 1. lednu 1993 jako právní nástupce českých částí do té doby federálního Výzkumného ústavu dopravního v Žilině. CDV pokračuje v činnosti, která započala v roce 1954 a má tedy již více než šedesátiletou tradici.

Více informaci na: www.cdv.cz

Další články


Více článků »