EU trh s užitkovými elektromobily (1-3/2025): dodávky +32,6 %, nákladní automobily +50,6 %, elektrobusy +50,3 %
V úvodních třech měsících roku zaznamenal trh s novými užitkovými elektromobily v Evropské unii dynamický růst ve všech klíčových segmentech. Lehké užitkové elektromobily s nárůstem o 32,6 % dosáhly celkem 30 558 registrovaných vozidel a tržního podílu 8,7 %, počet nově registrovaných elektrických nákladních vozidel vzrostl o 50,6 % na 2 564 kusů, což představuje tržní podíl 3,5 % a dodávky nových elektrobusů se zvýšily o 50,3 % na 1 726 vozidel, s tržním podílem 19,9 %. V Česku bylo registrováno 254 nových lehkých užitkových elektromobilů, 15 nových elektrických nákladních vozidel a 4 nové elektrobusy, vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz , které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů .
„Zatímco celkový prodej nových užitkových vozidel v EU v prvním čtvrtletí roku 2025 klesl, segment elektricky poháněných vozidel vykazuje silný růst a navyšuje svůj tržní podíl,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává: „Aktuální data ukazují nejen rostoucí popularitu elektricky poháněných užitkových vozidel v Evropské unii, ale i v České republice. Zde jsme se zejména v segmentu lehkých užitkových elektromobilů přiblížili průměrnému podílu zemí Evropské unie. Tato vozidla, i díky svému tichému provozu a nulovým lokálním emisím CO2, hrají stále významnější roli, a to zejména v městské logistice a doručování. Růst tohoto segmentu tak signalizuje posun směrem k udržitelnější dopravě.“
Lehká užitková vozidla
Celkový prodej lehkých užitkových vozidel v EU klesl o 12,2 % na celkem 352 490 kusů, přičemž největší pokles zaznamenaly Itálie (-15,2 %), Francie (-10,7 %) a Německo (-10,7 %). Naopak ve Španělsku prodej vzrostl (+12,6 %). Naftové motorizace i přes 14% pokles zůstávají dominantní volbou (82,5 % trhu). Prodej lehkých užitkových elektromobilů vzrostl na 30 558 kusů, tj. o 32,6 % a dosáhl tržního podílu 8,7 %.
V Česku klesl celkový prodej lehkých užitkových vozidel o 24,9 % na 4 480 kusů. Naftové motorizace zůstávají dominantní volbou (87,5 % trhu), přestože jejich prodej klesl o 26,7 %. Prodej lehkých užitkových elektromobilů vzrostl na 254 vozidel, tj. o 361,8 % a dosáhl tržního podílu 5,7 %. Z pohledu značek byly v Česku nejregistrovanější Mercedes-Benz (43 vozidel), Renault (41 vozidel), Maxus (38 vozidel), Toyota (23 vozidel) a Ford (22 vozidel).
Nákladní automobily
Celkové registrace nových nákladních vozidel v EU klesly o 16 % na celkem 72 941 kusů. Naftová vozidla si udržela dominantní postavení s 93,4% podílem na trhu, i přes pokles prodeje (-17,7 %). Registrace nákladních elektromobilů vzrostly na 2 564 kusů, tj. o 50,6 % a dosáhly 3,5% podílu na trhu. Nizozemsko je s růstem 342,7 % lídrem v této oblasti, což představuje 25 % prodejů nákladních elektromobilů v EU.
V Česku klesl celkový prodej nákladních vozidel o 11,6 % na 1 956 kusů. Naftové motorizace zůstávají dominantní volbou (99 % trhu), jejich prodej klesl o 2,5 %. Prodej nákladních elektromobilů vzrostl na 15 vozidel, tj. o 650 % a dosáhl tržního podílu 0,8 %. Z pohledu značek byly v Česku nejregistrovanější MercedesBenz (5 vozidel), Volvo (3 vozidla) a Toyota (2 vozidla).
Autobusy
Celkový prodej nových autobusů v EU mírně klesl o 1,8 % na 8 674 kusů. Registrace naftových autobusů klesly o 5,6 % a mají 65,9% podíl na trhu, oproti 68,5 % v 1. čtvrtletí 2024. Prodej elektrobusů prudce vzrostl o 50,3 % a dosáhl téměř 20% podílu na trhu. Německo a Švédsko zaznamenaly největší nárůst – Německo, největší trh co do objemu, zaznamenalo růst o 118,9 %, zatímco Švédsko zaznamenalo druhý největší počet registrací, 237 elektrobusů ve srovnání s pouhými 9 v 1. čtvrtletí 2024.
V Česku vzrostl celkový prodej autobusů o 28,6 % na 243 kusů. Naftové motorizace zůstávají dominantní volbou (93,8 % trhu), jejich prodej vzrostl o 42,5 %. Celkem byly registrovány 4 elektrobusy, tržní podíl dosáhl 1,6 %, všechna tato vozidla byla značky Iveco Bus.
Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s.
Zdroj vstupních dat: Evropské sdružení výrobců automobilů, Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz
Centrum dopravního výzkumu
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV), je veřejnou výzkumnou institucí zřízenou podle zákona 341/2005 Sb., a jedinou výzkumnou organizací v působnosti Ministerstva dopravy. Bylo založeno rozhodnutím ministra dopravy k 1. lednu 1993 jako právní nástupce českých částí do té doby federálního Výzkumného ústavu dopravního v Žilině. CDV pokračuje v činnosti, která započala v roce 1954 a má tedy již více než šedesátiletou tradici.
Více informaci na: www.cdv.cz
Další články

Prodeje čínských elektroautomobilek v dubnu vesměs rostly. Xpeng 6.

Praha 4 požaduje finální místopisné pojmenování budovaných stanic metra D

D3 bude naše pilotní dálnice, kde se bude jezdit 150 km/h Testovací režim…

Škoda Auto v 1Q prodala 238 600 vozů, což odpovídá meziročnímu růstu o 8,2 %

Škoda Auto dosáhla v prvním čtvrtletí roku 2025 velmi dobrých prodejních i…

Brand Group Core records higher unit sales and sales revenue – special…
Více článků »