Otevřené mobilní parkování
Systém musí být otevřený všem poskytovatelům a zahrnovat ochranu statutárního města Liberec, platících občanů a zajištovat nezbytnou úroveň kybernetické bezpečnosti. Nejsou povoleny žádné doplňkové služby nesouvisející s hlavním plněním. Poskytovatel musí mít hotline pro uživatele.
„My jsme k tomuto systému byli vlastně donuceni ostrým konkurenčním bojem mezi společnostmi, ale nakonec jsem tomu rád. Nově bude tedy to předávací API mezi poskytovatelem aplikace a dodavatelem aplikace pro městskou policii v majetku města, údaje se budou zobrazovat všem. Poskytovatel parkovací aplikace se bude muset rozhodnout, zdali bude městu účtovat provizi (max. 5%) a nebo nebude účtovat provizi a svoji odměnu realizuje servisním poplatkem (max. 15%) z platby parkovného. Na servisní poplatek musí zákazníka upozornit a účtovat zvlášť. Provozovatelé parkovacích aplikací se mohou hlásit hned od 1.května letošního roku ,“ popisuje náměstek primátora pro technickou správu a informační technologie Jiří Šolc.
A co to vlastně znamená „otevřené parkování“ ?
„Svět se mění, platby parkovného obyčejnou hotovostí pomalu klesají a stále více jsou v oblibě bezhotovostní způsoby placení parkovného. Proto není divu, že tento segment byznysu mají v hledáčku také technologické firmy a nevyhnutelně dochází k tvrdému konkurenčnímu boji. V Liberci naše městská policie používá úspěšný software od společnosti z Olomouce, ta samá společnost je ovšem dodavatelem známé webové aplikace VPA (Virtuální parkovací automat), přes kterou se dá platit parkovné. Donedávna to šlo i přes aplikaci třetí firmy, která ale byla vypnuta kvůli nedohodě mezi těmito společnostmi, platby z této aplikace by byly neviditelné v SW městské police a hrozilo by udělování neoprávněných pokut.
Na tuto nemilou situaci vyhroceného sporu muselo vedení města reagovat a vytvořit garantovaný smluvní mechanismus, ve kterém musí být předávací bod (API) pod kontrolou města. Zároveň toto API musí mít bezpečnostní ochranu a jasně nastavený proces toku finančních prostředků od platících řidičů do rozpočtu města. Zjednodušeně řečeno, aby strážník městské policie věděl ihned, kdo má či nemá zaplaceno (bez ohledu kterou aplikací) a město si pohlídalo, aby mělo svoje peníze na účtu. Důležité také je, aby všichni poskytovatelé platebních aplikací měli stejný nediskriminační přístup právě k tomuto API. Zájemců o poskytování těchto služeb je poměrně hodně, hlásí se jak lokální poskytovatelé (jednou to půjde i přes IDOLKu) tak nadnárodní řetězce, kteří poskytují tyto služby ve více zemích EU.
Za tím, když zaplatím parkovné, je schován poměrně složitý systém ověření identity platícího, té konkrétní platby v místě a čase, zúčtování mezi bankami, rozeslání informace jak MP, tak do ekonomického systému města a příprava dokladu pro platícího. Vše během několika vteřin, on-line. Občany – řidiče a řidičky tyto technologie nemusí zajímat, chtějí zaparkovat, zaplatit a jít bez obav z pokuty. „Otevřené parkování“ je tu od toho, aby tato samozřejmost byla jednoduše funkční," vysvětluje náměstek primátora pro technickou správu a informační technologie Jiří Šolc.
Další články

Na dálnici D7 u Prahy začínáme s výstavbou nouzových zálivů

Trump dál mírní vyhlášená cla a dále znepřehledňuje celý systém

Radioporadna: Pardubice jsou vítězem v bezpečnosti na silnicích v Česku.

VW Group: Slabé 1Q, očekává slabší provozní marži

Mercedes-Benz: 1Q pod odhady, výhled odvolán

The one millionth electric vehicle rolls off the production line at the…
Více článků »