Novinky pro řidiče: Emisní policie a legální autonomní jízda
Na českých silnicích se objeví nové vozy s modrými majáky. Zástupci Inspekce silniční dopravy smí i bez asistence policie zastavit řidiče a zkontrolovat stav jeho auta. Zajímavou novinkou je také zákonný rámec pro autonomní jízdu – na řidiče se v tu chvíli nebudou vztahovat pravidla silničního provozu.
Poslanci v březnu schválili novelu silničního zákona, která zavádí několik důležitých novinek. Tou nejviditelnější bude vznik takzvané „emisní policie“, která bude přímo v provozu kontrolovat technický stav vozidel. Inspekce silniční dopravy (INSID) vznikne od 1. července 2025 transformací organizace Centrum služeb pro silniční dopravu. Úředníci budou mít stejnokroje a bílé vozy označené modrými majáky a stříbrno-modrým pruhem.

Inspektoři se budou primárně zaměřovat na nákladní dopravu, mohou ale zastavit i osobní auto, pokud jejich pozornost upoutá například kouřem z výfuku nebo sjetými pneumatikami. Dosud při zastavování řidičů museli asistovat policisté či celní správa, to už však nyní nebude nutné. Kontrola technického stavu tak bude jednodušší a policisté mohou své kapacity uplatnit jinde.
Novela umožní úředníkům INSID kontrolovat mimo jiné funkčnost emisního systému (například přítomnost filtru pevných částic), vážit hmotnost (platí zejména pro kamiony), kontrolovat stav pneumatik nebo ověřovat povinné přestávky profesionálních řidičů a manipulaci s tachografy. Za prohřešky budou mít pravomoc uložit pokutu, vybírat kauci, zakázat další jízdu nebo odebrat doklady a registrační značky. Vůz také mohou odeslat na kontrolu na STK.
Hlavní změny silničního zákona:
- Inspektoři INSID mohou kontrolovat technický stav vozidel
- Řidiči mohou používat autonomní řízení úrovně 3 a nemusí se při tom věnovat řízení
- Řidičský průkaz lze vyzvednout na výdejním místě či v boxu
- Starý řidičák nemusíte odevzdávat, stačí ho zničit
- Řídit je legální od data zápisu do registru řidičů, nikoli až po převzetí průkazu
- Evidenční kontroly mají dvouletou platnost
- Záznam o nehodě lze vyplnit i online
- Policii je nutné volat až k nehodám se škodou přes 200 000 Kč
- Vzniká institut poptávkové dopravy, „autobus na zavolanou“ půjde objednat v aplikaci
Autonomně konečně legálně
Novela také zavádí důležitou novinku ohledně automatizovaného řízení. Automobilky budou moci auta na českém trhu vybavit systémy úrovně 3, které již umí zcela převzít řízení. Řidič se pak nemusí věnovat řízení, musí ho jen být připraven na výzvu vozu převzít. V autonomním režimu se na řidiče nebudou vztahovat pravidla silničního provozu ani jiné povinnosti týkající se řízení, jejich dodržování zajistí samo auto. To však bude povinně vybaveno takzvanou černou skříňkou se záznamy o jízdě.


Úrovně autonomního řízení
0 – bez automatizace, vše je na řidiči
1 – podpora řízení, jednotlivé asistenční systémy pomáhají řidiči, který nese plnou odpovědnost
2 – částečná automatizace, systémy v kooperaci zvládnou určité činnosti samy, řidič na ně ale musí vždy dohlížet
3 – podmíněná automatizace, pokročilé systémy spolupracují tak, že když to situace umožní, řidič může vozu předat kontrolu a nevěnovat se řízení, musí ale být připraven ho převzít
4 – vysoká automatizace, systémy umí samy vyřešit veškeré situace a v definovaných případech mohou jezdit samy bez pasažérů
5 – plná automatizace, vozy fungují zcela bez zásahu řidičů, jezdí samy a převzetí kontroly řidičem ani neumožňují
Pozor, u současných systémů asistovaného řízení za jízdu stále plně odpovídá řidič. Novinka se týká jen vysoce pokročilých systémů, jejichž příchod na trh novela umožní. Hyundai již tuto technologii úspěšně otestoval na robotickém taxi IONIQ 5, které dokonce samo zvládlo testy v autoškole.
Řidičák bez front
Až začne novela silničního zákona platit, zjednoduší se i přebírání řidičských průkazů. Půjdou totiž vyzvednout nejen na úřadě, ale i na výdejním místě nebo ve výdejním boxu. Navíc je legální řidit auto už od momentu zapsání oprávnění do registru řidičů, nikoli až ve chvíli, kdy si řidič převezme svůj fyzický průkaz. Končí také povinnost odevzdat neplatný řidičský průkaz, podmínkou je jeho zničení.
U STK se nově prodlouží platnost evidenční kontroly. Teď je to jeden rok, nově bude platit roky dva, stejně jako samotná technická prohlídka. To má zjednodušit především změny vlastníka a provozovatele nebo vývozy do zahraničí. Novela také dovolí vyplnit společný záznam o nehodě bez účasti policie nejen papírově, ale také přes webovou aplikaci České kanceláře pojistitelů. Zvedá se i hranice odhadované škody, od které je nutné policii volat. Místo současných 100 000 Kč to bude dvojnásobek.
Mimo to vzniká institut takzvané poptávkové dopravy, tedy zjednodušeně „autobusu na zavolanou“. Kraje, obce i další instituce mohou díky této službě ušetřit peníze a veřejná doprava se stane flexibilnější. Dopravu minibusy či dodávkami bude možné objednávat přes aplikaci. Změny novela přináší i v případě takzvaných tatraktorů, tedy nákladních vozidel, která jsou registrována jako traktory. Budou muset platit mýtné, kterému se dosud právě díky zařazení do kategorie traktorů vyhýbaly. Zároveň bude k jejich řízení potřeba oprávnění skupiny C1 nebo C a profesní způsobilost.
Platnost novely
Ačkoli třeba nový úřad INSID vzniká od 1. června, jeho pravomoci i všechny ostatní zmíněné změny budou platné až ode dne účinnosti novely, případně od data účinnosti v novele stanoveného. Novelu ještě budou schvalovat senátoři a následně ji k podpisu dostane prezident.
Novinky pro řidiče: Emisní policie a legální autonomní jízda Hyundai BLOG.
Další články

Automobilky: Prodeje aut v EU zmírnily pokles

Zprávy ze Severu: Během opravy Benešova mostu budou řidičům v Ústí nad Labem k

Lucie Žulavská: Autonomní vozidla změní pravidla pojištění

Benzín je nejlevnější za 3,5 roku, nafta za bezmála dva roky.

Rekonstrukce dálnice D5 u Berouna pokročila, zhotovitelem je společnost MI…

Opravujeme most na silnici I/10 u Kořenova přes řeku Jizeru, dokončení prací je
Více článků »