Autopilot Tesly selhává: Nový Cybertruck naboural do sloupu
Nedávná havárie elektrického pick-upu Tesla Cybertruck v Nevadě znovu otevřela debatu o bezpečnosti autonomního řízení. Incident přichází v citlivou dobu – jen pár týdnů poté, co Elon Musk oznámil brzké spuštění služby robotaxi. Může Tesla skutečně garantovat bezpečnost svých autonomních systémů?
K nehodě došlo v první polovině února v nevadském Renu, kdy poslední model Tesly nedokázal zvládnout základní manévr. Při jízdě v režimu Full Self-Driving (FSD) vůz neuskutečnil přeřazení z končícího pruhu a narazil nejprve do obrubníku a následně do sloupu. Řidič Jonathan Challinger následně na sociální síti X důrazně varoval ostatní uživatele: „Neudělejte stejnou chybu jako já. Je snadné ztratit koncentraci – nedělejte to.“
Muskův optimismus versus realita
Zatímco Elon Musk nedávno vychvaloval "obrovské zlepšení" nejnovější verze autopilota a vyzýval skeptiky k jeho vyzkoušení, odborníci přesvědčeni nejsou a upozorňují na mezery. „Závod probíhá dál, protože technologie není připravena k nasazení,“ upozorňuje profesor Saber Fallah z univerzity v Surrey. Podle něj jsou pro autopilota problematické situace jako konce jízdních pruhů či jejich spojování a náhlé změny v jízdním pořádku – přesně ty scénáře, kdy selhal i Cybertruck.
Robotaxi na obzoru
Musk nedávno uvedl, že Tesla začne od června testovat placenou službu jízdy pro pasažéry v Austinu v Texasu – státě s téměř žádnými regulačními požadavky na autonomní vozidla – a do konce roku mají následovat Kalifornie a další regiony USA. Úspěšné nasazení robotaxi je pro Teslu klíčové, protože se potýká s širším zpomalením poptávky po své stárnoucí řadě elektromobilů, zatímco investoři silně sázejí na Muska jako leadera ve vývoji robotiky a umělé inteligence pro budoucí růst.
Tesla se od konkurence odlišuje svým přístupem k autonomnímu řízení – spoléhá výhradně na kamerové systémy. Ostatní výrobci využívají kombinaci různých technologií, což je sice nákladnější, ale podle expertů bezpečnější řešení. Kamery jsou samozřejmě levnější, ale podle odborníků také riskantnější v náročných podmínkách viditelnosti, jako je silný déšť, sněžení nebo mlha. Nehoda ukázala, že stále existují problémy se schopnostmi autopilota při noční detekci, mapování dat a s přístupem pouze k vidění, řekl expert a výzkumník Troy Teslike, který pečlivě sleduje prodeje a technologie Tesly. Doslova se vyjádřil: „Zdá se, že FSD ještě není připraveno na provoz bez řidiče.“
Budoucnost autonomního řízení v sázce
Úspěšné nasazení robotaxi je pro Teslu klíčové – zejména poslední nehoda však naznačuje, že cesta k plně autonomním vozidlům může být delší a složitější, než Musk předpokládá. Současná situace naznačuje, že navzdory technologickému pokroku není autonomní řízení zatím připraveno na provoz bez aktivní účasti řidiče. Než se tak stane, bude třeba vyřešit nejen technické výzvy, ale i otázky bezpečnosti a odpovědnosti.
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Další články

Dálnice D35 je teď největší dálniční staveniště ve střední Evropě.

Podvést investory, promrhat miliony dolarů, to nevadí. Prezident vám dá…

Zaměstnanci společnosti Škoda Auto se i v letošním roce připojí k výzvě…

Auta, v nichž může řidič přenechat část řízení technologii, by se mohla od…

Vlakem z Liberce do Prahy za šedesát devět minut

Zprávy z jižních Čech: Přetížené kamiony na dálnici D3 odhalí…
Více článků »