Ministr Kupka: Evropa musí změnit přístup, ukazuje vývoj automobilového průmyslu

mdcr.cz

Komentář ministra dopravy Martina Kupky k zahájení jednání o budoucnosti evropského automobilového průmyslu v Bruselu.

Ministr Kupka: Evropa musí změnit přístup, ukazuje vývoj automobilového průmyslu
Evropský automobilový průmysl je bezpochyby v ohrožení. Nacházíme se v kritické situaci, kdy evropským automobilkám hrozí vysoké sankce za nesplnění ambiciózních cílů prodeje elektrovozidel. Automobilky se navíc nacházejí v obtížné situaci, kdy kromě poklesu prodejů elektroaut čelí silné globální konkurenci a dalším výzvám.

Řešením rozhodně nejsou další dotace na nákup elektroaut. Jen u nás šla polovina těchto dotací na nákup vozů Tesla, což evropským automobilkám nijak nepomáhá. Potřebujeme, aby evropský automobilový průmysl investoval do výzkumu a nových technologií. V takovém kontextu by bylo nesmyslné zatěžovat jej vysokými sankcemi. Na úrovni EU spolupracujeme s Itálií, s dalšími partnery jednáme, abychom tomu zabránili.

Vítám, že předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen zahájila strategický dialog k automobilovému průmyslu. Je škoda, že se dnešního jednání v silnější sestavě nezúčastnily také středoevropské automobilky.

Pozval jsem k návštěvě Prahy i k návštěvě českých výrobců eurokomisaře Apostolose Tzitzikostase, který by měl podle Ursuly von der Leyen do 5. března připravit Akční plán pro automobilový průmysl. Budeme maximálně aktivní, abychom ovlivnili finální podobu tohoto dokumentu.

Je zřejmé, že Evropská komise musí upravit současný systém sankcí a rozložit je do pěti let. Nestačí jen politická prohlášení; Evropská komise musí změnit podmínky, které nyní brání evropským automobilkám dohánět technologický náskok konkurence.

Klíč je ve snížení cen energií a v podpoře uplatnění technologických inovací a mnohem méně pak v rigidním sledování všech dosud určených limitů. Současný vývoj automobilového průmyslu ukazuje naprosto jednoznačně, že Evropa musí změnit přístup.

Martin Kupka, ministr dopravy


Řešením rozhodně nejsou další dotace na nákup elektroaut. Jen u nás šla polovina těchto dotací na nákup vozů Tesla, což evropským automobilkám nijak nepomáhá. Potřebujeme, aby evropský automobilový průmysl investoval do výzkumu a nových technologií. V takovém kontextu by bylo nesmyslné zatěžovat jej vysokými sankcemi. Na úrovni EU spolupracujeme s Itálií, s dalšími partnery jednáme, abychom tomu zabránili.

Vítám, že předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen zahájila strategický dialog k automobilovému průmyslu. Je škoda, že se dnešního jednání v silnější sestavě nezúčastnily také středoevropské automobilky.

Pozval jsem k návštěvě Prahy i k návštěvě českých výrobců eurokomisaře Apostolose Tzitzikostase, který by měl podle Ursuly von der Leyen do 5. března připravit Akční plán pro automobilový průmysl. Budeme maximálně aktivní, abychom ovlivnili finální podobu tohoto dokumentu.

Je zřejmé, že Evropská komise musí upravit současný systém sankcí a rozložit je do pěti let. Nestačí jen politická prohlášení; Evropská komise musí změnit podmínky, které nyní brání evropským automobilkám dohánět technologický náskok konkurence.

Klíč je ve snížení cen energií a v podpoře uplatnění technologických inovací a mnohem méně pak v rigidním sledování všech dosud určených limitů. Současný vývoj automobilového průmyslu ukazuje naprosto jednoznačně, že Evropa musí změnit přístup.

Martin Kupka, ministr dopravy

Další články


Více článků »