Loňské prodeje elektrických dodávek v EU klesly o 9,1 %, Česko zaznamenalo výrazný růst

Centrum dopravního výzkumu
Nová elektrická lehká užitková vozidla v zemích EU
Zdroj: Infografika CDV, Čistá doprava

V loňském roce bylo v zemích Evropské unie registrováno 96 159 nových elektrických lehkých užitkových vozidel meziročně o 9,1 % méně, tržní podíl klesl na 6,1 %. V Česku bylo registrováno 622 nových elektrických dodávek, meziročně o 76,2 % více, tržní podíl vzrostl na 2,9 %. Český trh s novými LUV byl v roce 2024 14. největší mezi zeměmi EU, s těmi elektrickými pak 17., vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz , které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů .

V roce 2024 se prodej nových dodávek v EU zvýšil o 8,3 % na 1 586 688 vozidel, a to díky pozitivním výsledkům na všech čtyřech klíčových trzích. Vedlo Španělsko s nárůstem o 13,7 %, následované Německem s 8,4 %, Francií s 1,1 % a Itálií s 0,9 %. Preferovanou volbou zůstala nafta, jejíž registrace vzrostly o 10,5 % na 1 340 003 vozidel. Tento nárůst zvýšil její tržní podíl o 1,7procentního bodu na 84,5 %. U benzinových modelů došlo k nárůstu o 3 % a jejich podíl na trhu se ustálil na 6 %. Elektrické dodávky zaznamenaly pokles o 9,1 %, čímž se jejich tržní podíl snížil na 6,1 % ze 7,2 % v předchozím roce. Prodej hybridních elektrických dodávek se rovněž snížil o 4,8 % a tvořil pouhá 2 % trhu.

Hlavní příčinou meziročního poklesu registrací elektrických dodávek v zemích EU je především situace na největším trhu, tedy v Německu. V loňském roce zde došlo k propadu o 27,9 %, tj. téměř o 6 tisíc vozidel. V České republice bylo loni registrováno 622 nových elektrických lehkých užitkových vozidel, historicky nejvíce. Nejoblíbenější značkou se 183 vozidly byl Ford, následoval Mercedes-Benz (79) a Opel (61). V zemích V4 bylo v Polsku registrováno 1 867, v Maďarsku 1 388 a na Slovensku 163 elektrických dodávek. Česká republika byla v podílu elektrických dodávek 17. mezi zeměmi EU,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává: „Vliv na růst českého trhu měl bezesporu Záruční program Elektromobilita Národní rozvojové banky, který probíhal od 18. března do 14. října. Z tohoto programu bylo podpořeno přes 200 vozidel kat. N1. V České republice je aktuálně provozováno na 2 200 bateriových elektrických lehkých užitkových vozidel, nejčastěji jsou registrovaná v hl. m. Praze (44 %), Jihomoravském a Středočeském kraji.

Podíl registrací nových lehkých užitkových vozidel v roce 2024 podle zdroje energie:


Důležité! Členění dle zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů do kategorií: „elektro“ – bateriová elektrická vozidla a plug-in hybridy, „hybridy“ – full a mild hybridy, „ostatní“ – elektrická s palivovými články (FCEV), zemní plyn, zkapalněný ropný plyn (LPG), E85/etanol a další paliva.

Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s.

Zdroj vstupních dat: Evropské sdružení výrobců automobilů, Ministerstvo dopravy

Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz

Centrum dopravního výzkumu

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV), je veřejnou výzkumnou institucí zřízenou podle zákona 341/2005 Sb., a jedinou výzkumnou organizací v působnosti Ministerstva dopravy. Bylo založeno rozhodnutím ministra dopravy k 1. lednu 1993 jako právní nástupce českých částí do té doby federálního Výzkumného ústavu dopravního v Žilině. CDV pokračuje v činnosti, která započala v roce 1954 a má tedy již více než šedesátiletou tradici.

Více informaci na: www.cdv.cz

Další články


Více článků »