Zánovních aut na českém trhu poprvé od covidu přibylo, ceny vzrostly minimálně
V roce 2024 se na českém sekundárním trhu prodalo přes 82 tisíc zánovních aut, což oproti předloňskému roku představuje nárůst celých 13 procent. Je to poprvé za poslední postcovidové roky, co nabídka zánovních vozů, definovaných hranicí 50 tisíc ujetých kilometrů a pětiletým stářím, vzrostla. Zánovní automobily velmi často nahrazují stále ještě nedostatkové nové vozy. A to hlavně díky okamžité dostupnosti, až o 40 procent nižší ceně oproti novým a nízkému věku i nájezdu kilometrů.
Jejich ceny navíc loni vzrostly ani ne o průměrnou inflaci 2,4 procenta. Vyplývá to z analýzy dat celého tuzemského trhu, provedené experty mezinárodní skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
„Při detailním pohledu je vidět, že výrazně roste nabídka dvou až tříletých aut z firemních flotil. Na sekundární trh se dostávají vozy z let 2021 až 2022, kdy nastal postcovidový boom prodejů. Což je velký rozdíl oproti minulým rokům, kdy si kvůli nízké nabídce nových aut lidé i firmy déle drželi své vozy, a tím pádem se do oběhu dostávalo méně těch zánovních. Nyní je zřejmé, že se situace normalizuje,“ vysvětluje nárůst Petr Vaněček, generální ředitel skupiny AURES Holdings, která jen loni prodala 15 650 zánovních vozů. Pro srovnání, nových aut se v loňském roce prodalo 232 tisíc, což byl 4,6procentní nárůst oproti roku 2023. „Ještě výraznější nárůst, o 11 procent, jsme zaznamenali v prodejích našich autocenter, když jsme loni prodali rekordních téměř 109 tisíc vozů,“ doplňuje Vaněček.
Průměrná měsíční nabídka zánovních automobilů na celém sekundárním trhu loni narostla z 15 800 na 18 700 aut. Medián ujetých km se snížil z 20 600 km na 19 900 km, stáří zůstalo na dvou letech. Mnohem déle ale vozy čekaly na nového majitele – takzvaný ukazatel „days in stock“ neboli počet dnů v inzertní nabídce, byl loni 84, zatímco v roce 2023 to bylo 69 dnů. „Velmi zajímavým údajem je, že mediánová cena zánovního vozu loni vzrostla na 648 200 korun z předloňských z 636 300 Kč – tedy o něco méně, než činila meziroční inflace 2,4 %. A to znamená, že auta ve skutečnosti nezdražila,“ poukazuje Petr Vaněček.
A jak jsou na tom další trhy, na nichž AURES Holdings působí? „V Polsku se loni prodalo výrazně víc zánovních vozů, 167 tisíc, tedy o 51 procent víc než v roce předchozím. Na Slovensku pak prodeje narostly také o výrazných devět procent na 30 200 aut,“ vypočítává Vaněček.
Co se týče skladby paliv, 57,6 % aut spalovalo benzin a pouhých 28 procent naftu – což je velký rozdíl oproti celému sekundárnímu trhu, kde mají diesely 43procentní a benziny 54procentní podíl. Úbytek nafťáků do značné míry kompenzuje více než 60procentní nárůst hybridů – ty loni dosáhly na hranici osmi procent trhu zánovních vozů; prodalo se jich 6,5 tisíce. A dvojnásobné prodeje oproti roku 2023 se týkají rovněž elektromobilů, jichž se prodalo 4 400 – což stačilo na téměř 5,5procentní podíl. To je výrazně více, než činí průměr celého sekundárního trhu, na němž bateriové elektromobily představovaly v roce 2024 necelé jedno procento trhu (0,8 %), hybridy pak asi 1,5 procenta. „Je vidět, že u zánovních vozů zákazníci mnohem více sahají po moderních alternativních pohonech, což je umocněno i poklesem cen během loňského roku. Mediánová cena zánovního elektromobilu byla loni necelých 860 tisíc korun, zatímco předloni to bylo o 100 tisíc korun víc,“ konstatuje Petr Vaněček. Dvouleté stáří elektromobilů přitom loni zůstalo nezměněné, medián ujetých kilometrů byl nepatrně vyšší (17 versus 15 tisíc km). Nejprodávanější značkou bateriových elektromobilů bylo BMW, následované Škodou a Mercedesem.
Jen pro doplnění – plynová alternativní paliva – propan-butan LPG a zemní plyn CNG – v segmentu zánovních vozů pouze paběrkují s 0,8, respektive 0,3procentním podílem.
Nejprodávanější značkou zánovních aut zůstává v Česku Škoda s 28procentním podílem, hned sedm z deseti nejprodávanějších modelů jsou škodovky. Počínaje fabií na prvním místě přes druhou octavii, třetí scalu, čtvrtý kamiq, pátý karoq, šestý kodiaq až po sedmý superb. Ve značkách s velkým odstupem následuje BMW s podílem 7,7 procenta, jehož nejprodávanějšími modely jsou „pětka“ a „trojka“. Ovšem zatímco škodovky mají mediánovou cenu 554 tisíce korun, „bavoráky“ téměř trojnásobnou – 1,457 milionu Kč. Značky v dalším pořadí už mají minimální odstupy – VW má 7,4 % trhu (nejprodávanější je golf), Mercedes 7,1 %, Hyundai 6,6 % (nejprodávanější i30 a tucson), Toyota 5,8 %. Sedmá Kia už odskakuje s 3,6 %, následuje Audi s 3,5 a Volvo s 3,2. První desítku uzavírá značka Peugeot s 2,5procentním podílem.
AURES Holdings
Skupina AURES Holdings letos slaví již 30 let na trhu. Provozuje síť téměř šedesáti poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku, v Německu a v Nizozemsku. Za dobu své existence obsloužila již přes 2,8 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně 90 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím společnosti Driverama.
Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a vloni v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy.
Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.
Více informaci na: www.auresholdings.eu
Další články
Nový Bluelink nabídne více pohodlí i svobody
Poruchové motorové vlaky v Olomouckém kraji (video)
Česká výroba bateriových elektromobilů zpomalila, loni klesla o 13,3 %
VW Group: Společnost chce údajně prodat dalších 15 % v Tratonu
Vybavit na hory se může i vaše auto. Přinášíme vám tipy na výběr správného…
Autem po EU: zelenou kartu stačí mít od letoška digitálně
Více článků »