Stále více Čechů využívá rostoucí síť veřejných dobíječek, už je jich téměř 6 tisíc

Centrum dopravního výzkumu

V Česku je provozováno 5 923 veřejných dobíjecích bodů, během uplynulého roku se jejich počet zvýšil o 27 % (+ 1 259 bodů). Téměř dvojnásobně se zvýšil počet vysoce výkonných bodů 150+ kW, kterých již je motoristům k dispozici přes 500. V zemích Evropské unie je provozováno více než 845 tisíc veřejných dobíjecích bodů, vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropské observatoře pro alternativní paliva.

Síť veřejných dobíjecích bodů pro elektromobily v Evropské unii se postupně rozrůstá. Na konci roku 2024 bylo k dispozici 845 544 tisíc dobíjecích bodů, což představuje meziroční přírůstek o 34 %, když se jejich počet zvýšil o více než 213 tisíc. Téměř 480 tisíc (cca 57 %) z nich však bylo k dispozici jen ve třech zemích – Nizozemsku, Francii a Německu. Uvedených více než 5,9 tisíce veřejných dobíjecích bodů nás mezi zeměmi EU řadí v absolutních číslech na 14. místo, na 20. místo v přepočtu na počet obyvatel, 19. místo pak v přepočtu na délku silniční sítě.

Z celkem 5 923 provozovaných veřejných dobíjecích bodů v Česku bylo 4 123 běžných (AC, Δ +22 %), 1 297 výkonných s rychlým dobíjením (DC do 149 kW, Δ +28 %) a vysoce výkonných s velmi rychlým dobíjením (503, Δ +93 %). Během uplynulého roku se počet veřejných dobíjecích bodů v Česku zvýšil o 27 % (+ 1 259), téměř na dvojnásobek se zvýšil počet vysoce výkonných bodů 150+ kW, kterých již je k dispozici přes 500.

Česko má výrazně vyšší podíl dobíjecích bodů s výkonem 50-150 kW než průměr EU. Téměř pětina našich veřejných dobíječek spadá do této kategorie, zatímco v EU je to pouze 5,3 %. Trend zrychlování dobíjení elektromobilů je patrný i u nás, čeští motoristé mají k dispozici přes 500 veřejných dobíjecích bodů s velmi rychlým dobíjením 150+ kW, tj. 8,5 %, což je srovnatelné s podílem 9,1 % v zemích EU. Loňský přírůstek 14 tis. osobních bateriových elektromobilů na českých silnicích (pozn. psali jsme zde) se projevil i na zvyšující se poptávce po veřejném dobíjení, když tři největší provozovatelé dodali v součtu téměř 21 GWh elektřiny,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává: „Je dobré si uvědomit, že na rozdíl od plnění konvenčních vozidel na čerpacích stanicích je veřejná dobíjecí infrastruktura využívána zpravidla jako záložní varianta. Primárně jsou elektromobily dobíjeny buď doma nebo v zaměstnání, což potvrdily závěry našeho loňského průzkumu. V rámci dalšího koncepčního rozvoje infrastruktury pomáhá investorům a provozovatelům veřejných dobíjecích stanic tipovat vhodné lokality pravidelně aktualizovaná webová aplikace Optimalizace veřejné dobíjecí infrastruktury v ČR, která je zdarma a veřejně přístupná na webu cistadoprava.cz.“

Na podporu rozvoje rychlodobíjecí a běžné dobíjecí infrastruktury pro elektromobily běží aktuálně tři výzvy Ministerstva dopravy v rámci Programu Doprava 20212027 (30, 31 a 32). „Žadatelé mohou získat až 80% podporu způsobilých výdajů na své projekty,“ uvádí Jan Bezděkovský pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu a dodává: „Jsme svědky dynamického rozvoje sítě dobíjecích stanic pro elektromobily. Za minulý rok se jejich počet zvýšil o 27 %, což je velmi pozitivní. Zvláště potěšující je téměř dvojnásobný nárůst rychlodobíjecích stanic, díky čemuž Česká republika rozhodně nezaostává za ostatními zeměmi Evropské unie. Ministerstvo dopravy je totiž přesvědčeno, že právě podpora rozvoje dobíjecí infrastruktury je klíčová pro další rozšíření elektromobility. Kromě infrastruktury dobíjecí Ministerstvo dopravy samozřejmě nezapomíná ani na vodík. Aktuálně jsou vypsány hned dvě výzvy pro předkládání projektů na podporu rozvoje vodíkových plnících stanic podél hlavní sítě TEN-T (33) a v městských uzlech (34). Tam mohou žadatelé získat podporu dokonce až 85 %.“

Tři největší provozovatelé veřejné dobíjecí infrastruktury v Česku, kteří prostřednictvím svých stanic v loňském roce dodali téměř 21 GWh elektřiny pocházející výhradně z certifikovaných obnovitelných zdrojů, zhodnotili uplynulý rok následovně.

Tomáš Dzurilla, ředitel elektromobility ČEZ: „Naše veřejná dobíjecí síť se během roku 2024 rozrostla o 182 nových stanic, ke konci roku jsme měli v provozu 842 stanic (cca 2 150 konektorů) z nichž bylo 14 % ultrarychlých. Celkově jsme řidičům dodali více než 9,6 GWh elektřiny. Podle očekávání, zejména díky automobilům s větší kapacitou baterie a výkonnějším dobíjecím stanicím, nám v průběhu roku narostl i objem průměrné transakce přibližně o 10 % na 22 kWh. Navzdory rychlému tempu poptávky nám utilizace stagnuje kolem 2 %, a to zejména z důvodu relativně rychlé výstavby nových a převážně ultrarychlých dobíjecích stanic. V rychlém tempu výstavby plánujeme pokračovat a ke konci roku 2025 plánujeme provozovat přes 1 000 dobíjecích stanic o celkovém instalovaném výkonu 100 MW.“

Libor Hladík, vedoucí sekce Emobility Pražské energetiky:„V loňském roce jsme v naší síti zprovoznili 84 veřejných dobíjecích stanic – aktuálně jich provozujeme již 744, současně u nich může dobíjet až 1 208 elektromobilů. Zákazníci loni uskutečnili celkem 412 tisíc transakcí, meziročně o 35,5 % více. Celkový odběr elektřiny dosáhl 7,57 GWh, meziročně o necelých 44 % více. O šest procent se zvýšila i průměrná spotřeba na jednu dobíjecí transakci na 18,4 kWh. Motoristé spotřebují nejvíce elektřiny při AC dobíjení (39 %), následuje DC dobíjení (38 %) a zbytek připadá na ultrarychlé UFC dobíjecí body s výkonem nad 150 kW (23 %). Nejvytíženějšími dny v týdnu byly pátky, nejvytíženější lokalitou pak Centrum Moravia Olomouc. Vzrostly i utilizace stanic – podle výkonu na 2,9 %, podle času pak na 5,3 procent.“

Martin Klíma, jednatel E.ON Drive Infrastructure CZ: „Aktuálně provozujeme 590 veřejných dobíjecích bodů, na kterých v roce 2024 řidiči odebrali více než 3,6 GWh energie, meziročně o 86 % více. Utilizace stanic se proti roku 2023 příliš nezměnila, nadále se v průměru pohybuje v nízkých jednotkách procent. Nejvytíženější lokalitou je nadále nejstarší dobíjecí hub Vystrkov u Humpolce, který prošel renovací – i v letošním roce budeme ve vylepšování této lokality pokračovat. Velmi dobré výsledky vykazují dobíjecí huby na D1 – Velká  Bíteš, Velké Meziříčí, Brno. Za nejzásadnější pozitivní milník roku 2024 považujeme spuštění několika dobíjecích hubů s HPC dobíjecími body na dálnici D1, kterou aktuálně velmi komfortně pokrýváme. Naopak negativním milníkem byla digitalizace stavebního řízení, která bohužel odsunula řadu projektů na letošní rok.“

Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s.
Zdroj vstupních dat: Evropská observatoř pro alternativní paliva, Ministerstvo dopravy
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu

Centrum dopravního výzkumu

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV), je veřejnou výzkumnou institucí zřízenou podle zákona 341/2005 Sb., a jedinou výzkumnou organizací v působnosti Ministerstva dopravy. Bylo založeno rozhodnutím ministra dopravy k 1. lednu 1993 jako právní nástupce českých částí do té doby federálního Výzkumného ústavu dopravního v Žilině. CDV pokračuje v činnosti, která započala v roce 1954 a má tedy již více než šedesátiletou tradici.

Více informaci na: www.cdv.cz

Další články


Více článků »