Benzín je v Polsku o rekordních 8,40 Kč/l levnější než v Česku, říkají dnešní nová data Evropské komise. Panikařící lidé tam horečně vykupují pohonné hmoty, hrozí jejich fatální nedostatek a „maďarský scénář“

Lukáš Kovanda, Ph.D.

Pohonné hmoty v Polsku jsou dramaticky levnější než ty v Česku. Rozdíl činí v případě benzínu průměrně 8,43 /l, v případě nafty průměrně 8,34 /l. Vyplývá to z dat, která dnes zveřejnila Evropská komise. Jedná se o průměry, resp. rozdíly průměrů, vždy za celou zemi; například v pohraničí se ceny od těch průměrných mohou i poměrně výrazně lišit. Takto široce rozevřené cenové nůžky mezi cenami pohonných hmot v Česku a v Polsku jsou zcela mimořádné a dost možná rekordní – alespoň tedy v novodobé historii obou zemí od 90. let minulého století.  


Extrémně levné ceny pohonných hmot vedou v Polsku k jejich horečnému vykupování. Částečně i proto, že se lidé obávají, že takto výhodně nízké dlouho nezůstanou a předzásobují se. Zároveň ovšem klesá chuť firem, jež do Polska pohonné hmoty dováží z jiných zemí, aby tak dále činily. Nízké marže v Polsku zkrátka odrazují od zásobování země pohonnými hmotami ze zahraničí, takže Polsko se tím více musí spoléhat na své domácí dodavatele. Jejich kapacity ale nejsou nekonečné a zásoby bezedné.  

Polskem se proto šíří panika z nedostatku pohonných hmot, zejména nafty, a některé pumpy v zemi mu údajně už i čelí. Panika ještě urychluje zmíněné již tak horečné vykupování paliv ze strany Poláků, ale i cizinců, včetně Čechů. Pohonné hmoty jsou totiž nyní v Polsku nejlevnější v pevninské EU (viz opět tabulka Evropské komise níže); levnější i než v tradičně levnějších zemích typu Bulharska.

Důvodem polské láce, jež ovšem skončí nejpozději v den voleb, je tlak vládních politiků na státem kontrolovaný podnik Orlen, aby ten držel cenu pohonných hmot nízko a zvyšoval tak šance na jejich volební úspěch.

Polsku tak ovšem hrozí podobné fiasko jako loni Maďarsku, které kvůli nedostatku pohonných hmot muselo režim nadekretovaného udržování jejich extrémně nízké ceny za dramatických okolností opustit. Není vyloučeno, že tak Polsko bude muset učinit ještě před volbami v polovině října. To by zřejmě snížilo pravděpodobnost volebního triumfu vládních politiků.  

 

Cena nafty v 38. týdnu od 18.9.2023 do 24.9.2023

StátCena
(EUR)
Cena
(CZK)
Cena
(lokální měna)
Chorvatsko1.7300 EUR42.1722 CZK
Německo1.8560 EUR45.2437 CZK
Polsko1.3131 EUR32.0094 CZK6.0261 PLN
Rakousko1.7940 EUR43.7323 CZK
Slovensko1.7070 EUR41.6115 CZK


Cena benzínu v 38. týdnu od 18.9.2023 do 24.9.2023


StátCena
(EUR)
Cena
(CZK)
Cena
(lokální měna)
Chorvatsko1.6430 EUR40.0514 CZK
Německo1.9420 EUR47.3401 CZK
Polsko1.3138 EUR32.0265 CZK6.0293 PLN
Rakousko1.7120 EUR41.7334 CZK
Slovensko1.7200 EUR41.9284 CZK



Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, Trinity Bank

TRINITY BANK

Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má více než 92 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 65 miliard Kč.

Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.

Více informaci na: www.trinitybank.cz

Další články


Více článků »