EU investuje 852 milionů eur do šesti inovativních projektů v oblasti baterií pro elektrická vozidla
EU investuje 852 milionů eur do šesti inovativních projektů v oblasti baterií pro elektrická vozidla
Evropská komise dnes oznámila, že šest průkopnických projektů výroby bateriových článků pro elektrická vozidla obdrží celkem 852 milionů EUR ve formě grantů zInovačníhofondu, a to s využitím příjmů ze systému EU pro obchodování s emisemi (EU ETS). Tyto granty navazují na první výzvu k předkládání návrhů v oblasti baterií v rámci fondu, která byla zahájena v prosinci 2024 a jejímž cílem je urychlit růst odvětví výroby baterií v EU a investice do něj.
Prostřednictvím těchto projektů a v souladu s průmyslovým akčním plánem pro evropské automobilové odvětví a dohodou o čistém průmyslu dosahuje EU konkrétního pokroku při plnění svých cílů v oblasti dekarbonizace a zároveň posiluje konkurenceschopnost průmyslu a vytváří vysoce kvalitní pracovní místa v celé Evropě.
Projekty podporují inovace ve výrobě bateriových článků elektrických vozidel a zavádění inovativních a udržitelných výrobních technik, procesů a technologií. Vybrané projekty představují strategické investice, které podpoří přechod Evropy na čistou, konkurenceschopnou a odolnou průmyslovou základnu, současně sníží závislost na dovozu a podpoří rozvoj čistých technologií a vedoucí postavení v průmyslu.
K financování bylo vybráno těchto šest projektů:
- ACCEPT Automotive Cells Company European Production Take-off, se sídlem ve Francii (Automotive Cells Company ACC)
- AGATHE – Advanced Gigafactory Aiming at Tempering greenhouse gases Emissions, se sídlem ve Francii (Verkor)
- CF3_at_Scale – Škálování inovativních výrobních procesů pro vysoce výkonné články se sídlem v Německu (skupina Cellforce)
- NOVO One – NOVO One Gigafactory, se sídlem ve Švédsku (NOVO Energy)
- WGF2G – Willstatt GigaFactory 2 GWh, se sídlem v Německu (Leclanche)
- 46inEU – Powering the Future – 46 Cylinders, Infinite Possibilities in Europe, se sídlem v Polsku (LG Energy Solution)
Očekává se, že všechny projekty budou zahájeny do roku 2030. Obdrží podporu, která pokrývá jejich kapitálové i provozní výdaje a která bude vyplacena po splnění milníků projektu. Část plateb může být vyplacena před zahájením provozu na podporu investiční fáze projektu. Předpokládá se, že během prvních deseti let provozu sníží emise skleníkových plynů přibližně o 91 milionů tun ekvivalentu CO2. Po dokončení budou mít tyto projekty kombinovanou výrobní kapacitu přibližně 56 gigawatthodin (GWh) bateriových článků elektrických vozidel ročně.
Další kroky
Očekává se, že úspěšní žadatelé podepíší své grantové dohody s Evropskou výkonnou agenturou pro klima, infrastrukturu a životní prostředí (CINEA) ve třetím čtvrtletí roku 2025.
Kromě šesti projektů, které byly dnes vybrány k financování, mohou další slibné, ale nedostatečně vyspělé projekty získat pomoc při rozvoji projektů od Evropské investiční banky.
Souvislosti
Výzva Inovační fond 24 pro baterie přilákala 14 návrhů z 8 zemí, z nichž 13 splnilo kritéria způsobilosti výzvy. Šest oceněných projektů bylo vybráno na základě hodnocení nezávislými odborníky podle sedmi kritérií pro udělení grantu: inovativnost projektů; jejich potenciál snížit emise skleníkových plynů, včetně uhlíkové stopy samotného výrobního procesu; provozní, finanční a technická vyspělost; replikovatelnost; příspěvky k bezpečnosti dodávek v EU a nákladové efektivnosti.
Cílem Inovačního fondu, který využívá příjmy ze systému EU pro obchodování s emisemi, je stimulovat investice do špičkových, nízkouhlíkových technologií a technologií pro nulové čisté emise s cílem podpořit přechod Evropy ke klimatické neutralitě. Od roku 2021 vyčlenil Inovační fond celkový rozpočet ve výši přibližně 12 miliard eur na podporu více než 200 inovativních projektů v celém Evropském hospodářském prostoru (EHP).
Cílená výzva k předkládání návrhů v oblasti baterií je součástí širší iniciativy na posílení evropského hodnotového řetězce baterií finanční podporou ve výši až 3 miliard eur. Jeho cílem je řešit hlavní hospodářské a technické překážky, kterým toto odvětví čelí, zejména s ohledem na celosvětovou hospodářskou soutěž a zranitelnost dodavatelského řetězce.
Pro více informací
Výsledky předchozích výzev k předkládání návrhů v rámci Inovačního fondu
Portfolio projektů inovačního fondu
Přehled projektů inovačního fondu
Systém EU pro obchodování s emisemi (ETS)
Plnění Zelené dohody pro Evropu
Quote
Další články

Ceny Zlaté koruny 2025 byly uděleny. Vyhlašování předcházela diskuze o…

V nabídce je přes 1300 kabrioletů. Ideální čas na zážitek se staženou střechou

Elektromobily nestačí. Palivo z použitého kuchyňského oleje šetří desítky…

Lemonade čelí žalobě za únik dat 190 tisíců řidičů

Obchvat Lišova na silnici I/34 je otevřen. Dnes jsme zprovoznili 9,5…

Kabrioletů ubývá, ceny rostou rychleji než inflace. Nová kabria se téměř…
Více článků »