Tesla Model Y ovládla český trh s elektromobily v roce 2024
Tesla Model Y se v uplynulém roce stala nejregistrovanějším novým osobním bateriovým elektromobilem v České republice. Historicky poprvé jeden elektromobil pokořil během jednoho roku hranici 2 tisíc registrací (2 006). Na špici vystřídala Škodu Enyaq, jejíž 1 641 registrací stačilo na třetí příčku. Druhou pozici nakonec velmi těsně uhájila s 1 656 registracemi Tesla Model 3, vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Ministerstva dopravy a Svazu dovozců automobilů. Celkem bylo v Česku ke konci roku provozováno více než 36 tisíc osobních bateriových elektromobilů.
Registrace nových osobních elektromobilů meziročně vzrostly o 65 %
V roce 2024 bylo registrováno 10 933 nových osobních bateriových elektromobilů BEVs (meziročně +64,7 %), tržní podíl dosáhl 4,7 %. Přibližně každý třetí nový loni registrovaný elektromobil byl Tesla, která si připsala nejvíce registrací (3 716, tj. 34,0 %), následovala Škoda (1 644, tj. 15,0 %), Volvo (971, tj. 8,9 %), Volkswagen (682, tj. 6,2 %) a BMW (578, tj. 5,3 %). Z pohledu konkrétních vozidel pak Tesla Model Y (2 006), Tesla Model 3 (1 656), Škoda Enyaq (1 641), Volvo EX30 (822) a Hyundai Kona (318).
V posledním měsíci, prosinci, bylo registrováno 978 BEVs (meziročně +91,0 %), tržní podíl dosáhl 5,5 %. Nejvíce registrací z pohledu značek si připsala Tesla (322), Volvo (107), Škoda (106), BMW (77) a Volkswagen (71). Z pohledu konkrétních vozidel pak Tesla Model 3 (166), Tesla Model Y (151), Škoda Enyaq (106), Volvo EX30 (87) a Volkswagen ID.3 (36).
„Za poměrně značným meziročním růstem, který byl neobvyklý i ve srovnání se zeměmi Evropské unie, lze spatřovat více vlivů. Jedním z nich, nikoli však jediným, byl nepochybně Záruční program Elektromobilita Národní rozvojové banky, který probíhal od 18. března do 14. října. Z tohoto programu bylo k 6. lednu 2025, kdy zbývalo zpracovat ještě 41 žádostí, podpořeno 6 052 vozidel kat. M1, 223 vozidel kat. N1, 3 vozidla kat. N2. a 2 741 dobíjecích stanic,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává: „Letošní rok přinese opět řadu novinek – ať už se jedná o modernizované modely Tesla Model Y Juniper a Škoda Enyaq, které patří dlouhodobě nejen v Česku k nejpopulárnějším, do boje o zákazníky se ale zapojí také cenově dostupnější vozidla, např. Škoda Elroq, Kia EV3, Renault 5, Hyundai Inster a další.“
Růst zaznamenaly také ostatní kategorie
Registrace ostatních kategorií BEVs v roce 2024:
o Fuso 6 ks, Mercedes-Benz 6 ks, Volvo 6 ks, …
o SOR 38 ks, Iveco Bus 11 ks, Solaris 8 ks, …
Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s.
Centrum dopravního výzkumu
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV), je veřejnou výzkumnou institucí zřízenou podle zákona 341/2005 Sb., a jedinou výzkumnou organizací v působnosti Ministerstva dopravy. Bylo založeno rozhodnutím ministra dopravy k 1. lednu 1993 jako právní nástupce českých částí do té doby federálního Výzkumného ústavu dopravního v Žilině. CDV pokračuje v činnosti, která započala v roce 1954 a má tedy již více než šedesátiletou tradici.
Více informaci na: www.cdv.cz
Další články
Dopravní nehody v Libereckém kraji v roce 2024
Karlovy Vary chvátají s parkovacími domy. Důvodem je i nápor turistů
Letos začne stavba přivaděče na D35 v úseku Černá za Bory – Dašice
Dobíjení elektromobilů na stojanech ČEZ v jižních Čechách meziročně vzrostlo o
Concept Note: Strategic Dialogue on the Future of the European Automotive…
3. týden na trhu pohonných hmot ČMKB - nafta v průměru za 17,68 Kč/litr
Více článků »