Dovoz ojetin po červencovém nadechnutí opět klesá. Mírně se v srpnu snížila i nabídka na českém trhu
Podle nejnovějších dat Svazu dovozců automobilů bylo v srpnu do Česka dovezeno 11 740 ojetých osobních vozů, meziročně o 14 % méně. Jejich průměrné stáří dosáhlo 10 let a 6 měsíců, což je asi o 26 měsíců více, než bylo podle statistik inzertního motoristického portálu TipCars průměrné stáří ojetin nabízených českými prodejci. I na tuzemský trh s ojetinami však dolehla pověstná okurková sezóna. V srpnu tuzemští prodejci nabízeli meziročně o 4 % méně vozů. Podle ředitele TipCars Marka Knieži však můžeme s koncem prázdnin očekávat opětovné oživení.
Z dat zveřejněných Svazem dovozců automobilů (SDA) vyplývá, že v srpnu bylo v České republice registrováno celkem 11 740 importovaných ojetých osobních vozů. Oproti loňskému srpnu se jedná o více než 14% pokles. Dovezeno bylo o 1913 vozidel méně. Dále tak pokračuje trend propadajících se dovozů, který se u nás projevuje už od začátku roku. Za prvních 8 měsíců roku bylo do Česka dovezeno 95 856 ojetin, o 10 836 méně než ve stejném období v loňském roce.
„Tento vývoj jasně ukazuje na fakt, že dovozy ze zahraničí aktuálně nejsou pro zájemce o koupi ojetého vozu až tak zajímavé. Jednou z příčin může být, že cenový rozdíl mezi ojetinou v zahraničí a u nás už není tak velký a dovoz se tím pádem se všemi svými riziky nevyplatí,“ říká Marek Knieža, ředitel TipCars.
Ze statistik TipCars vyplývá, že v srpnu mírně klesl také počet ojetých vozů nabízených českými prodejci, a to jak v meziměsíčním, tak i meziročním srovnání. Oproti červenci bylo nabízeno o 2 % vozů méně, ve srovnání s loňským srpnem pak činil pokles 4 %. Podle Marka Knieži by však tato situace neměla mít dlouhé trvání.
„V srpnu se naplno projevila ‚okurková sezóna‘ a spolu s dovozem v tomto měsíci kleslo i množství ojetých osobních vozů nabízených českými prodejci. Dá se však očekávat, že s koncem prázdnin opět přijde oživení trhu,“ vysvětluje Marek Knieža.
Dobrou zprávou pro všechny zájemce o koupi ojetého osobního vozu je, že podle statistik TipCars došlo k mírnému poklesu průměrného nájezdu nabízených vozů. Zatímco v srpnu 2023 ukazovala ručička na přístrojové desce v průměru 124 599 kilometrů, vozy nabízené letos v srpnu měly průměrně najeto 122 973 kilometrů, tedy o 1 626 kilometrů méně.
Co naopak u ojetin nabízených českými prodejci meziročně mírně stouplo, je jejich průměrné stáří. Konkrétně meziročně vzrostlo o jeden měsíc a aktuálně tak dosahuje 8 let a 4 měsíců. I to je však výrazně méně ve srovnání se stářím importovaných ojetin. Podle nejnovějších údajů Svazu dovozců automobilů dosahovalo průměrné stáří ojetých osobních vozů, které byly v srpnu dovezené do České republiky, 10 let a 6 měsíců. To je asi o 26 měsíců více než v případě vozů nabízených na domácím sekundárním trhu.
„Při koupi ojetiny ze zahraničí je vždy na místě se mít na pozoru. Dovoz totiž rozhodně automaticky neznamená lepší výbavu, nižší cenu a celkově lepší kvalitu oproti tomu, co seženete u nás, jak si mnozí myslí. Data například jasně ukazují, že importovaná auta jsou výrazně starší než ta, která jsou nabízena u nás, což s sebou přináší řadu potenciálních problémů,“ dodává odborník.
Další články
EU nechává v běhu mimořádná dovozní cla na čínské elektromobily
Předseda ÚOHS svými rozhodnutími potvrdil postup ŘSD a prvoinstanční…
Ministr Kupka a Sdružení automobilového průmyslu spojují síly pro…
SDA: Prodej nových automobilů v ČR v září rostl o 6% respektive o 2,65 % ve…
Cla na čínské elektromobily posvěceny členskými státy EU.
VW kritizuje dnešní definitivní zavedení vysokých cel EU na čínská elektroauta.
Více článků »