Češi dávají přednost stříbrným autům. Výrazné barvy je nelákají, trendem je bílá a černá

Tisková zpráva

ilustrační obrázek

Často používané sto lidí, sto chutí, platí i při výběru barvy vozidla. Každý zkrátka preferuje nějakou jinou. Společnost carVertical, zabývající se zpracováním automobilových dat, provedla na toto téma průzkum na českém trhu. Z něj vyplývá, že Češi preferují neutrální laky a do zářivých odstínů se nehrnou. Při volbě však často nerozhoduje pouze osobní vkus, ale i další faktory.

Většina českých řidičů volí praktické barvy

Mezi Čechy vyhrává kategorie šedých a stříbrných aut. Ze všech vozů, které byly v Česku prověřeny na platformě carVertical, byla těch s šedým nebo stříbrným lakem téměř čtvrtina (23,2 %). Oblíbené jsou mezi českými řidiči také bílé (20,5 %) a černé (18,8 %) vozy. Výsledky analýzy českého trhu odpovídají trendům v ostatních zemích, kde jsou právě monochromatické barvy vozidel rovněž nejoblíbenější. Šedé, stříbrné, černé a bílé laky jsou totiž praktické, snazší na údržbu a nestrhávají na sebe příliš velkou pozornost. Což je pro mnoho řidičů důležité.

Co se vývoje v čase týče, v roce 2000 dosahoval podíl šedých a stříbrných vozů v Česku 30,1 %, za poslední dvě dekády tak lze pozorovat mírný pokles. S tím souvisí naopak narůstající obliba bílé barvy. Z 3,5 % v roce 2000 se v roce 2010 zvýšil podíl bílých aut na 12,1 %, a v roce 2022 dokonce na více než 20 %.

„Monochromatické barvy jsou tu s námi již dlouho. Bílá, stříbrná, šedá a černá jsou v módě po celém světě. V roce 2023 byly hodně vyhledávané i modré laky, zatímco ostatní barvy jsou stále převálcovávány právě těmi konzervativními,‘‘říká Matas Buzelis, automobilový expert a vedoucí komunikace ve společnosti carVertical.

Řada řidičů se výrazným barvám vyhýbá, protože mohou v průběhu let vyblednout a snížit tak celkovou hodnotu vozu. V rámci prevence vyblednutí barvy je lepší auto parkovat spíše ve stínu a příliš ho nevystavovat slunečním paprskům.

U prémiových vozidel se často používají tmavší barvy. Ne všichni řidiči je však mají v oblibě. Především kvůli tomu, že více přitahují teplo, prach i nečistoty. Ačkoli to nemusí být tak zásadní problém pro zákazníky střední nebo západní Evropy, na jižních trzích nejsou tmavé barvy tolik populární.

 

Automobilky zužují nabídky barev

Výrazné barvy nemají na českém trhu s ojetými vozy významný podíl: žlutá tvoří pouze 1,3 % ze všech vozidel prověřených na carVertical, červená barva je zastoupena 5,6 % a modrá 8,2 %. Žlutá barva nebyla velkým favoritem ani v minulosti: v roce 2000 bylo žlutých vozů pouze 2,1 %, v roce 2010 0,9 % a v roce 2020 1,7 %. Červená barva byla zato dříve o něco oblíbenější, než je tomu dnes: v roce 2000 činil její podíl 10,6 %, v roce 2010 8,4 % a v roce 2020 7,2 %. Podíl modrých vozidel v průběhu let kolísal. V roce 2000 byl podíl modrých vozů 11,7 %, v roce 2010 jen 5,6 % a v roce 2020 se opět zvýšil na 7,3 %.

„Výrobci nyní nabízejí menší škálu barev. Před několika desítkami let jsme na silnicích vídali spoustu barevných vozidel, nyní se ale paleta hodně zúžila. Většina řidičů nechce vyčnívat z davu, a proto volí vozy konzervativních barev. Někteří řidiči jsou dokonce přesvědčeni, že by následný prodej vozu s červeným nebo žlutým lakem trval mnohem déle, než prodej stejného typu černé nebo stříbrné barvy," vysvětluje Buzelis.

Při výběru ojetého vozu je důležité věnovat pozornost především jeho celkovému stavu nežli jeho barvě. Poškozená a renovovaná vozidla mohou mít navíc více vrstev laku, Matas Buzelis proto doporučuje vzít si s sebou na testovací jízdu speciální přístroj na měření tloušťky laku.