Tesla v 1. čtvrtletí s největším poklesem prodejů v historii, přesto se v segmentu elektromobilů navrátila na pozici světové jedničky

Jiří Zendulka

Úvod letošního roku byl pro výrobce elektromobilů výrazně obtížný. Z dosavadních zveřejněných dat totiž těžko najít „zavedenou“ automobilku, která by oproti 4. čtvrtletí loňského roku vykázala zvýšení prodejů. Americká Tesla za první tři měsíce letošního roku prodala sotva 387 tis. vozů, tedy mezičtvrtletně o téměř 98 tis. méně. Jinými slovy zaznamela rekordní pokles o 20 %. Konkurenční automobilka BYD však vykázala propad dokonce o 43 %, když prodala jen 300 tis. elektromobilů. Při celkovém pohledu však svého rivala nadále překonala, když včetně svých hybridů prodala na 552 tis. vozů.

Vývoj prodejů elektromobilů BYD za poslední rok

Automobilky evidentně strádaly z hlediska zájmu řidičů. Jejich produkce totiž byla mnohem výraznější. Tesla letos vyrobila přes 433 tis. vozů, čínský gigant pak přes 612 tis. (z toho elektromobilů 292 tis.). Zatímco pro něj to znamenalo meziroční 12% nárůst, pro Teslu nepatrný pokles. V případě v úvodu zmiňovaných samotných prodejů však Tesla meziročně prodala o 8,5 % méně vozů. Utrpěla tak první meziroční pokles za téměř 4 roky, resp. naposledy se tak stalo v období startu covidu v 2. čtvrtletí 2020. Na vylepšení své reputace Tesla neobvykle zmínila údaje o svých bateriových systémech. Celkem jich měla zprovoznit o kapacitě 4 053 MWh, což je dosud nejvíce v historii.

Vývoj prodejů elektromobilů Tesla


Ve zveřejněné zprávě pro investory Tesla jinak slabá automobilová čísla zdůvodnila následovně: „Pokles objemů byl částečně způsoben počáteční fází náběhu výroby modernizovaného Modelu 3 v naší továrně ve Fremontu a odstávkami továrny v důsledku odklonění lodní dopravy v důsledku konfliktu v Rudém moři a žhářského útoku v berlínské továrně Gigafactory.“ Připomenout možno, že po žhářském útoku levicové skupiny Vulkangruppe byla výroba u našich sousedů v první polovině března na více než týden ochromena. Každopádně zprávy přicházely také z Číny, kde v návaznosti právě na nižší prodeje Tesla zkrátila pracovní týden ze šesti na pět dnů. V samotné Zemi středu Tesla v březnu prodala přes 89 tis. vozů, což bylo v meziročním srovnání nepatrné zlepšení.

Tesla v 1. čtvrtletí

 

Tesla blíže nespecifikovala prodeje/produkci "ostatních vozů", kdy trh je jistě zvědav zejména na náběch výroby Cybertrucků a tahačů Semi. Lze predikovat, že gro zatím stále tvoří Model X/S. Doplnit lze, že trh očekával prodeje Tesly okolo 454 tis. Automobilka tedy výrazně zaostala za odhady analytiků. V návaznosti tak akcie Tesla (TSLA) zamířily v úterý výrazně na jih a ztrácely i přes 5 %. Po 18 hod. se drží pod 166 USD. Investoři jistě budou zvědavi na hospodářské výsledky. Tesla je plánuje představit v úterý 23. dubna po uzavření trhů.

Většina čínské konkurence rovněž pod tlakem

Čínská Tesla, jak je často přezdíváno automobilce NIO prodala v úvodní čtvrtině roku 30 tis. elektromobilů. Tedy obdobně jako o rok dříve. Březnových téměř 12 tis. prodaných vozů sice znamenalo meziroční 14% zlepšení, v kontextu že na trh začala dodávat upgradované vozy modelového roku 2024 čísla zářivě nepůsobí. Zvláště, když například v prosinci prodala 18 tis. elektromobilů, resp. za celé 4. čtvrtletí na 50 tis.

XPeng pak za 1. čtvrtletí prodal sotva 22 tis. elektromobilů. Meziročně se sice jednalo o 20% zlepšení, oproti předchozímu čtvrtletí však propad na takřka třetinu. Tehdy totiž prodal přes 60 tis. vozů.

Z údajů částečně vybočuje vlastně nováček Li Auto, který se svou produkcí začal více nabírat dech až v posledních 2 letech. Nicméně především v segmentu hybridů, když ve svém portfoliu čisté elektrovozy zahrnuje jen postupně. Každopádně svých NEV vozů v 1. čtvrtletí automobilka celkem prodala 80 400, což je meziročně zlepšení o více než polovinu. Nicméně oproti 4. čtvrtletí také pokles a to o zhruba 51 tis. vozů.

Elektromobil Li MEGA od automobilky LiAuto

Akcie Xpeng (XPEV) v reakci na firemní zprávy již po pondělním reportu zamířily níže. Dnes pak vlastně atakují svá loňská březnová minima, když po 18 hod. se obchodují u hladiny 7,50 USD. Obdobně jsou na tom i akcie NIO (NIO) klesající k hladině 4,50 USD. Akcie Li Auto (LI) mají za sebou značný již březnový propad, poslední dny se pokoušejí mírně nadechnout. V úvodní polovině úterní seance přidávají přes procento na cca 31 USD.