Velké stávky v automobilkách v USA pokračují

X-Trade Brokers

Po ukončení čtyřleté kolektivní smlouvy mezi americkými odbory UAW (United Auto Workers) a výrobci automobilů opět nastává období vyjednávání o mzdách a stávek. Předchozí kolektivní smlouva byla ukončena minulý čtvrtek a požadavky, které mají formovat další kolektivní smlouvu, jsou jasné - zvýšení mezd o 40 % v příštích 4 letech, čtyřdenní pracovní týden a mzda hodná pěti dnů. Splnění těchto podmínek by však mohlo znamenat obrovský nárůst personálních nákladů pro společnosti, které jsou již nyní válcovány technologií elektromobilů. Pojďme se tedy podívat, jak tyto stávky probíhají a jak vyjednávání pokračuje.

Odbory většinou za účelem prosazení svých zájmů organizují stávky v konkrétních strategických továrnách jednoho výrobce, jako tomu bylo v případě General Motors, a poté, co dosáhnou svých požadavků, ukazují to jako příklad ostatním automobilkám, které pak přistoupí na jejich podmínky. Tentokrát se však odboráři rozhodli provést tuto stávku ve třech podnicích najednou, a to u největších výrobců Ford, GM a Stellantis. Taková stávka nebyla od počátku existence odborů v jejich 88 leté historii nikdy zorganizována.

V současné době je do stávky zapojeno již 13 000 zaměstnanců v továrnách, které vyrábějí vozy SUV, a očekává se, že se stávka rozšíří i do dalších továren. Důvodem je stále velký rozdíl mezi požadavky a současnou nabídkou firem. Ta se pohybuje v rozmezí 17,5-20 %, což je stále daleko od současných snížených požadavků, které se pohybují kolem 35 %. Odbory však argumentují tím, že rekordní zisky firem by se měly promítnout i do mezd zaměstnanců, ale zřejmě neberou v úvahu nutné investice pro přechod na výrobu elektromobilů, do kterých budou muset firmy znovu investovat miliardy dolarů. Navíc v současné době automobilky na výrobě každého elektromobilu prodělávají a je nutná optimalizace výroby a další výzkum a vývoj, aby se vyrovnaly již ziskovým elektromobilům.

Zaměstnanci těchto společností však již nyní mají v tomto odvětví nadprůměrné mzdy, kdy ve srovnání s automobilkami, jako je Tesla, kde je průměrná mzda 45 dolarů na hodinu, nebo s asijskými výrobci s mzdou 55 dolarů na hodinu, mají tito zaměstnanci průměrnou mzdu 65 dolarů na hodinu. V případě splnění požadavků by se tedy náklady na hodinovou mzdu mohly zdvojnásobit.

Zdroj: Yahoo Finance, XTB

V současné době to nemá významný dopad na ceny akcií, ale v případě dlouhodobých stávek a vyprázdnění zásob těchto společností by to postupně začalo mít významný dopad na jejich zisky. Není to tak dávno, co v roce 2019 trvaly stávky UAW v továrnách GM až 40 dní a způsobily společnosti ztráty ve výši 3,6 miliardy dolarů.

Logo XTB X-Trade Brokers

X-Trade Brokers (XTB) je mezinárodní brokerský dům, který poskytuje profesionální podmínky pro obchodování CFD na forex, indexy, komodity, kryptoměny a pro investování do akcií a ETF. Své služby neustále zdokonaluje, o čemž svědčí řada mezinárodních ocenění a potvrzují to i tuzemská ocenění Broker roku a Forex broker roku, získaná opakovaně na Investičním summitu MoneyExpo. Pro své klienty nabízí XTB poskytuje profesionální obchodní platformy MetaTrader 4 a xStation 5 s integrovanou kalkulačkou, bezplatné vzdělávání, 24h zákaznickou podporu, bezplatné vzdělávání a denní zpravodajství z finančních trhů.

Rozdílové smlouvy jsou komplexní nástroje a v důsledku použití finanční páky jsou spojeny s vysokým rizikem rychlého vzniku finanční ztráty. U 72 % účtů retailových investorů došlo při obchodování s rozdílovými smlouvami u tohoto poskytovatele ke vzniku ztráty. Měli byste zvážit, zda rozumíte tomu, jak rozdílové smlouvy fungují, a zda si můžete dovolit vysoké riziko ztráty svých finančních prostředků.