Nejlevnější povinné ručení je sice lákavý slogan, ale v praxi bychom s ním měli zacházet velmi opatrně. Proč? Obecnou optikou totiž znamená: povinné ručení na nejnižší limity a s „nejosekanejším“ připojištěním. Jenže sjednáním takové pojistky na auto si můžete vyloženě uškodit. Nejnižší limity prostě nejsou pro každého. Ukážeme proč.
Kdykoliv sjednáváte pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, vždycky najdete stejný nejnižší limit 35 mil./35 mil. Kč. A je fuk, zda sjednáváte na stránkách pojišťovny, přes srovnávač povinného ručení, či s pojišťovacím poradcem. Nabídky se budou lišit v ceně (tu nejnižší potkáte v online srovnání). Ale nikdy v minimálním limitu.
To je dáno zákonem číslo 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Stanovuje nejnižší povinný limit, ovšem nijak neomezuje ten nejvyšší. Jenže minimální limit platí již mnoho let. A od doby, co byl zaveden, se škody na zdraví, životech a ztíženém společenském uplatnění (vzniklé při dopravních nehodách) vyšplhaly mnohem výš.
Dnes, díky možnostem, co soudům dává občanský zákoník, dosahují náhrady škod na násobky částek, při nichž se před mnoha lety nastavoval současný limit 35 mil. Kč. Odborníci již několik let volají po jeho navýšení alespoň na 50 mil. Kč. Veškeré škody nad limit povinného totiž pak hradí viník dopravní nehody ze svého. Může jít o milionové částky.
Minimální limit, který by měl smysl pro auta, co pravidelně vyjíždějí na silnice, je odhadován na 50 mil. Kč. Na druhou stranu: zákonodárci argumentují, že ne všechna auta jezdí. A pokud povinný minimální limit zvednou, zvednou zbytečně i náklady na pojištění všem, kdo platí povinné ručení na auto, co je na nějakou dobu odstavené z provozu.
K odstávkám dochází mnohem častěji, než se možná domníváte. Důvodů k odstavení auta je totiž spousta: dlouhodobější nemoc, delší čekání na prodej auta, auto jako součást dědického řízení, auto nechané pro potomka, než „doroste“ atp.
Proto se povinný minimální limit nenavyšuje. Ale je potřeba, aby ostatní řidiči byli správně informováni, že nejlevnější povinné ručením s tím nejnižším povoleným limitem prostě není pro každého. Slouží jen jako základní ručení na auta, která do provozu nějakou dobu nevyjedou.
Povinné ručení byste si vždy měli nastavit podle sebe. Čím častěji jezdíte, a v čím hustším provozu, tím více stoupá pravděpodobnost (zaviněné i nezaviněné) dopravní nehody. Povinné ručení není jen nutné zlo, ale především vaše ochrana před doživotními exekucemi a ztrátou veškerého majetku, včetně střechy nad hlavou. Škody z nehod se mohou vyšplhat na vyšší desítky milionů Kč - a pokud je vaše ručení nepokryje, dluh jde za vámi.
Jak na správně sjednané povinné ručení? Upřednostněte variantu, kde je limit krytí škod na zdraví, na životech a na ztíženém společenském uplatnění (ten za lomítkem) alespoň 50 milionů Kč. Ale bát se nemusíte ani vyšších limitů. Auto si také připojistěte, minimálně na poškození skel a na srážku se zvěří. Pokud pravidelně jezdíte delší trasy, hodit se bude i rozšířená asistence. Jestliže jezdíte málo, může se vyplatit povinné ručení podle počtu najetých kilometrů za rok.
Pojišťovny uvažují o zavedení nového způsobu nacenění povinného ručení, a tím je průběh jízdy. Co to znamená? Pomocí GPS by pojišťovna dostávala informace o průběhu jízdy, a mohla tak vyhodnotit, nakolik řidič dodržuje pravidla provozu. A hádáte správně: čím „správnější“ jízda, tím levnější povinné ručení. Vratka by se prováděla pravděpodobně jednou za rok.
To by nijak neovlivnilo základní výpočet ceny povinného ručení, do kterého se promítá bonus a malus, získávané postupně za bezeškodní průběh pojištění (bonus) a naopak: za vozem způsobené nehody (malus).
Vzhledem k událostem roku 2022, resp. ukončení zdarma povinného ručení pro ukrajinská auta v Česku, se na našich silnicích pohybuje mnohem více nepojištěných aut, než kdy dříve. Připravili jsme pro vás návod, jak postupovat , když se stanete účastníkem dopravní nehody, a jedním ze subjektů je majitel nepojištěného vozu.
Víceleté zkušenosti má Jitka Vondroušková z letectví a cestovního ruchu, turismu i administrativy ve státní správě a soukromém obchodním sektoru.
Autorství a editace pro Kurzy.cz a Bydlet.cz od února 2022. Zájmy cestování, zvířata, příroda a životní prostředí, četba a hudba.
VW v Líních novou gigafactory na baterie stavět nechce - nejsou na to obchodní..
Nejčastější jména novorozených dětí v České republice a v Jihočeském kraji v...
Češi teprve začínají ochutnávat Green Deal EU a už „prskají“. Výrazné zdražení..
Podali jsme žádost na Ministerstvo životního prostředí o vydání stanoviska EIA..
Petr Holub: To opravdu nikdo nečekal. Ekonomika se propadla ještě níž (Názory a.
Střípky z trhu – Buffett pokračuje v prodejích akcií BYD, Pfizer přestal na...