Krátce po zahájení letošní stavební sezóny se s průběhem dostavby dálnice D4Via Salis, která je prvním českým PPP projektem v oblasti dopravní infrastruktury, přijel přímo do terénu seznámit ministr dopravy Martin Kupka. V doprovodu zástupců koncesionáře a zhotovitele si prohlédl klíčová místa budoucí dálnice a přesvědčil se, že investice, která je referenční pro další PPP projekty, pokračuje podle předpokladů.
S aktuálními podrobnými informacemi o probíhajících pracích seznámili ministra dopravy zástupce koncesionáře, generální ředitel Via Salis a výkonný ředitel VINCI Highways pro Střední Evropu Christian Biegert, a za zhotovitele, společnost DIVia stavební, Martin Borovka, generální ředitel VINCI Construction CS. Návštěvy se zúčastnil i Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic, které zajišťovalo inženýrskou činnost před zahájením projektu.
„StavbaD4 je vnímána od začátku jako referenční projekt pro rozhodování o dalším využitím PPP modelu při jiných stavbách, například dálničních nebo železničních. Jak jsem se dnes mohl přesvědčit, práce zde pokračují naplno, staví se po celé délce trasy a dálnice tu vzniká skoro před očima,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Ministr na svém výjezdu postupně navštívil několik míst, na kterých stavebnípráce aktuálně probíhají. Jednou ze zastávek byl například zářez u Milína, kde od konce loňského roku probíhá rozsáhlé odstřelování a s tím související práce na odtěžení skalního masivu Kojetín stojícího v trase budoucí dálnice. Dalšími zastávkami na trase byly dva nově vznikající mosty u Milína a Zalužan, křižovatkaLety s novou obalovnou a mobilní betonárkou nebo estakáda nad řekou Skalicí.
Ministr dopravy plánuje stavbuD4 navštívit letos minimálně ještě jednou, a to v květnu, kdy uplynou dva roky od zahájení stavby.
Projekt PPP (Public Private Partnership) D4 realizuje sdružení
Via Salis složené z francouzskýchfiremVINCI Highways a Meridiam. Investice zahrnuje projektování, financování a stavbu 32 km dálnice D4 z Příbrami do Písku a modernizaci a údržbu dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků. Stavba bude podle smlouvy se státem hotova v prosinci 2024 a dalších 25 let bude konsorcium dálnici provozovat. Stavebnípráce provádí společnost DIVia stavební, která patří do Skupiny VINCI Construction CS, provoz a údržbu na existujících téměř 16 kilometrech od 1. 7. 2021 obstarává ve speciálním režimu společnost Via Salis Operations, vlastněné ze 100 % VINCI Highways.