Motoristé nenechte se embargem vystresovat. Benzín ani nafta totiž v únoru nezdraží, naopak zlevní, čímž budou brzdit inflaci. Nafta nejspíše brzy půjde koupit i za méně než 35 korun

Jiří Zendulka

V médiích v posledních dnech omílané zavedení embarga na dovoz ruských ropných produktů je hned řadou odborníků komentováno jako konec „levných“ pohonných hmot. Myšleno tedy současných cen, které se dostaly i na úroveň před vypuknutím války na Ukrajině. V posledních 2 týdnech sice mohli řidiči oproti přelomu roku zaznamenat u stojanů s benzínem zpětný nárůst cen, nicméně nejednalo se zatím o nový trend. A téměř stagnující nafta se cenově na sever rovněž v nejbližší době nevydá, naopak zlevní. Zmiňované embargo totiž nelze hned vykládat jako nedostatek, potažmo tedy automatické zdražení. Brát je třeba v úvahu celkové tržní prostředí.

Od neděle 5. února v platnost vstoupilo ve spolupráci se zeměmi G7 embargo EU na námořní dovoz ruských ropných produktů, včetně dieselových paliv. Tedy začalo platit zastropování cen daných produktů na úrovni 100 USD za barel, resp. 45 USD za barel u ropných produktů, které se obchodují se slevou oproti surové ropě. Nicméně náběh sankcí není okamžitý. Pro plavidla přepravující ruské ropné produkty, která byla naložena před 5. únorem se sankce vlastně nevztahují. Musí být nicméně vyloženy do 1. dubna, tedy mají na plavbu přechodné 55denní období. Každopádně poslední embargo nezakazuje dovoz daných produktů z Ruska, pouze stropuje ceny, což může být ve svém konečném důsledku právě pozitivním faktorem pro spotřebitele.

Navíc o zmiňovaných připravovaných dalších sankcích se každopádně od prosince, kdy byla zastropována samotná ruská ropa, šuškalo/vědělo. Neznámou byla především výše nastavení cenových stropů. A že obchodníci, rafinérie, potažmo celý řetězec „nespí“ je logické. Tedy pro svůj byznys se neustále snaží zajistit co nejlepší podmínky. A prodávat co nejlépe/nejvíce. V kontextu situace ohledně elektřiny a plynu na konci roku, se před zimou o to více právě řešila také ropa (její nadzásobení), potažmo zejména nafta coby v řadě případů možná alternativa. Jenže „mráz z Moskvy“ letos zatím příliš nepřišel. A cena ropy se na vyšší úrovně vlastně nevrátila.

Kromě Maďarska asi nebyl v EU znát v posledních týdnech nedostatek ropy/pohonných hmot. Zkrátka rafinerie měly černého zlata dostatek, potažmo tedy zásobily trh naftou i benzínem v dostatečném množství. Jak bylo již zmíněno, zima navíc letos dosud svou sílu příliš neukázala (možná až v těchto dnech), obavy o energetickou krizi v zimních měsících každopádně pomalu vyprchávají. Znát je to právě na cenách elektřiny a plynu. Určitou energetickou propojenost pak potvrzují také ceny ropy, potažmo navázaných produktů. Tedy právě pohonných hmot.

V následujících dnech u čerpacích stanic zlevní zejména nafta, koruna nebude překvapením

Strašení ohledně růstu cen pohonných hmot se nemusíme bát. Alespoň ne pro nejbližší týdny. Situace na burze, potažmo velkoobchodním trhu totiž ukazuje na přebytek zejména nafty, potažmo na pokles její ceny. Ta se dostala již na úrovně z konce loňského ledna, když k výraznému zlevňování dochází zejména v posledních dnech.

Společnost ČEPRO dle svých základních referenčních cen prodává litr nafty již za méně než 28 (bez DPH). Ještě na začátku roku to bylo o 2 více. U benzínu je cenová situace méně optimistická, když je vlastně zatím jen částečně korigován nárůst cen z druhé poloviny ledna. Cena Naturalu 95 se zkrátka u ČEPRO dostává zatím jen zpět pod hranici 30 (bez DPH).

Průměrná cena nafty a benzínu je u nás překvapivě vyrovnaná, když nafta je levnější zhruba jen o 20 haléřů. Tedy pohybuje se aktuálně u úrovně u 37,70 . Při pohledu na vývoj velkoobchodních cen to ukazuje na jediné, čerpadláři si na naftě navýšili marže. Že by rozdíl v cenách měl být vyšší je znát pouze u tradičně nejlevnějších pump, které tradičně pracují s téměř pevnými a nízkými maržemi na litr paliva. Z hlediska řetězců je v tomto ohledu jak známo lídrem řetězec ONO (Tank-ONO). U jeho stojanů činí cenový rozdíl mezi naftou a benzínem právě výraznější jednu korunu, když již v minulém týdnu došlo ze strany ONO ke snížení cen u nafty. Ta tak zde aktuálně stojí 35,50 .  Navíc nebude překvapením, když již za pár dnů uvidíme u jejich stojanů cenovku pod 35 . A zlevňovat budou nakonec muset také i nejdražší pumpy na hlavních tazích. Průměrná cena nafty by zkrátka měla do poloviny měsíce klesnout o korunu. A zaznamenat tak nová více než roční minima, resp. po roce se zase více cenově zatraktivní oproti benzínu.

U benzínu (Naturalu 95) totiž zatím můžeme vyhlížet zlevnění jen směrem k prosincovým minimům, kdy se průměrná cena přibližovala 36 . Jinými slovy, benzín za méně než 36 lze v únoru očekávat asi jen u nejlevnějších čerpacích stanic.

Setrvání příznivějších cen pohonných hmot lze aktuálně predikovat pro řadu týdnů. Přetrvává totiž silná koruna k dolaru a ceny ropy v posledních dnech dále zlevnily. Severomořská ropa Brent se navrátila k hladině 80 USD, ruská ropa Ural se pak také drží nedaleko „minim“ u 53 USD.

Kromě vývoje průměrných cen pohonných hmotČeské republice, jsou na kurzy.cz k dispozici pro porovnání také týdenní průměrné ceny pohonných hmot v jednotlivých státech EU. V případě benzínuzde , resp. u nafty zde .