Proinvestiční rozpočet na rok 2023 zajistí pokračování výstavby dálnic a modernizaci železnic

Vláda schválila návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) ve výši 150,9 miliardy korun. To umožní resortu dopravy pokračovat ve výstavbě nových dálnic, modernizaci železnic, zajištění nutných oprav i běžnou údržbu. Na základě jednání vlády dochází k navýšení původně v červnu navrhovaného rozpočtu o 27,5 miliardy korun.
Proinvestiční rozpočet na rok 2023 zajistí pokračování výstavby dálnic a modernizaci železnic
„Vládou schválený proinvestiční rozpočet pro dopravu nám umožní nejen pokračovat v rozestavěných projektech, ale také v příštím roce zahájit další desítky kilometrů nových dálnic, silnic I. třídy a železničních staveb. Zároveň máme dostatek finančních prostředků na běžnou údržbu dopravních cest,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Z celkových 150,9 miliardy korun bude část rozpočtu ve výši 30,7 miliardy zajištěna formou jiných finančních nástrojů - úvěru Evropské investiční banky a po připravované změně zákona také cestou dluhopisů emitovaných SFDI. Struktura a parametry tohoto financování budou předloženy vládě ke schválení. Z evropských zdrojů bude příspěvek pro rok 2023 celkem 27,6 miliardy korun.

Rozpočet je proinvestiční

Rozpočet SFDI je navrhovaný jako proinvestiční, kdy investiční výdaje jsou 104,3 miliardy korun a neinvestiční 46,6 miliardy (opravy, údržba a provozování dopravní infrastruktury, provozní činností investorských organizací).
Z celkové částky rozpočtu je pro Ředitelství silnic a dálnic vyčleněno 65,5 miliardy korun a pro Správu železnic 70,4 miliardy na pokrytí investičních a neinvestičních akcí. V plánu pro rok 2023 a ve střednědobém výhledu na roky 2024 a 2025 je na financování krajských silnic II. a III. tříd rezervováno šest miliard korun ročně.
Nyní se staví celkem 246,3 kilometru dálničních a silničních projektů, konkrétně 144,1 kilometru dálnic a 102,2 kilometru silnic I. třídy. Finance budou příští rok využity například i na nové úseky dálnic D6 okolo Hořoviček a Hořesedel, dálnici D35 k Mohelnici nebo na pokračování běžící stavby dálnice D3 směrem k rakouským hranicím.
Ze silnic I. tříd budou pokračovat mimo jiné obchvaty Jaroměře, Bludova, Nové Paky nebo Klatov. Na železnici budou prostředky využity na modernizaci tratě z Prahy do Kladna, železniční infrastrukturu a přípravu vysokorychlostních tratí.