„Nejsme z plechu,“ varuje všechny uživatele koloběžek nová kampaň


oficiálních statistik nehodovosti za rok 2021 vyplývá, že na českých silnicích při více než 4 tis. nehodách zemřelo 43 cyklistů. Mezi cyklisty se počítají i uživatel é koloběžek a e-koloběžek, a proto pod taktovkou České   kanceláře pojistitelů (ČKP) vznikla kampaň s názvem „Nejsme z plechu“. Ta upozorní, jak se na koloběžkách správně chovat či jak se vyvarovat problémům a nehodám na cestách. Kampaň, která cílí zejména na mlad é uživatele koloběžek, využívá popularity jedněch z nejznámějších   influencer ů, vystupujících pod aliasy Vláďa Videos a Nevídanej Kořen. Vláďa Videos má na starosti prezentaci projektu převážně na platformě YouTube, kde se svými 716 tisíci odběrateli patří ke špičce českého Youtubu. Nevídanej Kořen potom bude mít pod taktovkou hlavně TikTok, kde má 396 tisíc fanoušků a na svých videích úctyhodných 144 miliónů zhlédnutí.

„Koloběžky jsou dnes už zcela běžným dopravním prostředkem, stejně jako třeba kola. Zatímco na kole jsme si ale už zvykli nosit ochranné prvky, u koloběžek jako bychom na bezpečnost zapomínali. Zejména moderní elektrokoloběžky ale často dosahují rychlostí srovnatelných s běžnými koly, někdy dokonce i vyšších. Jet na elektrokoloběžce bez přilby je tak nesmyslný hazard nejen se zdravím, ale často bohužel i se životem, uvedl Jan Matoušek, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů.

„Velkou roli u příčin nehod zaviněných cyklistou hraje jeho věk. Děti a mladí cyklisté do 24 let zaviní 29 % nehod nedáním přednosti v jízdě. Naproti tomu u dospělých cyklistů je nedání přednosti příčinou jen 12 % nehod, které způsobí. Je zřejmé, že řidičská zkušenost a znalost dopravních předpisů pomáhají dospělým cyklistům lépe zvládat dopravní situace,říká Marek Sibal, datový analytik Portálu nehod. Právě z toho důvodu míří kampaň Nejsme z plechu právě na mladší generaci účastníků silničního provozu.

Jednou z tváří projektu je také Vladimír Kadlec, známější pod svou influencerskou značkou Vláďa Videos. Se svými 716 000 odběrateli patří mezi nejúspěšnější české youtubery. „Svojí tvorbou se zaměřuji právě na mladou generaci uživatelů sociálních sítí a možnost je nejen pobavit, ale také jim předat informace, které jim třeba mohou zachránit zdraví nebo život. To mi přijde perfektní,“ dodává známý influencer.

Michal Humeček alias youtuber Nevídanej Kořen je také tváří kontaktní kampaně. „Máme za sebou první úspěšnou besedu se žáky Základní školy Emy Destinnové v Praze 6. Je to skvělá příležitost, jak se mladým přiblížit na co možná „nejkratší“ vzdálenost a snížit tak bariéru, která předávání informací o bezpečnosti na silnicích tradičně brání.“ říká úspěšný youtuber.

Na nových webových stránkách www.nejsmezplechu.cz je možné nalézt informace, jak se správně chovat na koloběžkách a e-koloběžkách a čemu se naopak při jejich používání vyhnout. Cílem kampaně je pomocí webu, sociální ch sítí a kontaktní a mediální kampaně upozornit na nejčastější chyby, kterých se jezdci dopouštějí. Z pohledu zákona je každý uživatel koloběžky cyklista a z toho vyplývají adekvátní povinnosti. Každý koloběžkář, kterému ještě nebylo 18, musí ze zákona používat helmu. K jízdě by měl využívat primárně cyklostezky a cyklopruhy. Mezi evergreeny přestupků patří jízda ve dvou a pití alkoholued jízdou, což jsou jedny z nejčastějších příčin nehod na koloběžkách.