Pojištění elektromobilů. Jak se liší od klasických vozidel?

Elektromobily jsou stále častější volbou nejen českých řidičů. Přestože elektromobil je stále automobil, celá řada věcí u něj funguje trochu jinak. I k vozům poháněným elektřinou se samozřejmě váže povinnost sjednat si povinné ručení. V dnešním článku se proto podrobněji podíváme právě na pojištění elektromobilu.

V čem se elektromobily liší od vozů na fosilní paliva?

Kromě základního principu v tom, jak obě platformy fungují – tedy že jeden je poháněn spalovacím motorem a palivo je v kapalné formě uloženo v nádrži, zatímco druhý využívá elektrickou energii uloženou v bateriích – se „klasické“ automobily a elektromobily liší i ve spoustě dalších drobností.

S elektromobilem ušetříte na daních, palivu i servisu

Majitelé elektromobilů se mohou těšit v mnoha státech nižší silniční dani, úlevám z dálničních poplatků či levnějšímu parkování. Často se na ně nevztahují regulace vjezdu do center velkých měst.

Levnější bývá i provoz tohoto vozu – kromě ceny energie a její spotřeby lze najít stanice, ve kterých lze vůz dobít zdarma, třebaže nepůjde o stanice s rychlým dobíjením.

Mezi další výhody se řadí jednodušší servis – elektromobil má mnohem méně pohyblivých částí, nemá žádné přímé emise a obsahuje mnohem méně kapalin a maziv, které je u klasických automobilů nutné měnit.

Elektromobily jsou technicky pokročilejší a díky tomu bezpečnější

K tomu můžeme přičíst fakt, že elektromobily dnes zpravidla patří mezi dražší vozy vyšší střední třídy. Jsou tedy doslova protkány moderními technologiemi, které přispívají k bezpečnosti provozu.

Pojišťovny vychází ze statistiky, pro elektromobily ale nejsou data

Mnoho řidičů tedy očekává, že bude i u produktu povinné ručení cena oproti klasickému vozu se spalovacím motorem nižší. Pojišťovny jsou komerčními subjekty, které chtějí svým klientům poskytnout co nejlepší službu. Současně se ale chovají tržně a na svých službách chtějí vydělat.

Z toho důvodu jsou pojistné produkty přesně naceněny dle matematických modelů, které zohledňují četnost závad, cenu opravy ale i značku, model motor nebo věk řidiče.

V případě elektromobilů je však problém, že pojišťovny nemají dostatek záznamů z nehod. Elektromobily pronikají na naše silnice teprve v posledních letech. Pokud by například i u drobných nehod musela být kompletně měněna celá baterie vozu, náklady by byly astronomické. Pokud by pak na silnicích elektromobily převažovaly, povinné ručení plošně zdraží. Dražší mohou být i asistenční služby, pokud řidič nedobije baterii a zůstane u silnice s vybitým vozem.

Stejně tak ale můžeme zjistit, že elektromobily bourají méně (či méně závažně), náklady na škody klesají a klesne i cena povinného ručení.

Jisté je, že cena povinného ručení bude ještě nějakou dobu odvozena z výkonu motoru, váhy a hodnoty vozu a věku a historie řidiče. Než se však cenová hladina ustálí, potřebují ještě pojišťovny nasbírat spoustu dat a přesně vyhodnotit, jak nákladný je vlastně elektromobil v případě nehody. Do té doby může cena povinného ručení elektromobilů kolísat dle aktuální situace na trhu.