Vidina autonomního vozu poslala akcie Apple na historická maxima. Jejich zhodnocení od IPO je enormní.

Zhruba po tři čtvrtě roce se na trhu znovu objevily neoficiální informace o údajně připravovaném plně autonomním elektromobilu společnosti Apple. Tentokrát s informací ve čtvrtek večer přišla agentura Bloomberg, která zmínila představení „Apple“ vozu do roku 2025. Vozu bez pedálů a volantu, když má být „sdílenou službou“, nikoliv vlastněným automobilem. A vše optimistickým pohledem v zápětí přiživila Morgan Stanley.

AkcieApple (AAPL) tak v pátek přidaly 1,7 %, čímž stvrdily své pozitivní směrování v celém týdnu. Po akciíchHome Depot (HD) se oproti minulému pátku s posunem o zhruba 7 % staly druhým nejziskovějším titulem indexu DJIA. Již čtvrteční nové historické cenové maximum akciíApple se na konci týdne navýšilo na závěrečných 160,55 USD. Trh tím společnost ocenil na více než 2,63 bil. USD, tedy v aktuálním přepočtu těžko představitelných více než 59 bil. korun. Takovou hodnotou se dosud žádná společnost na světě nemohla pochlubit.

Vývoj akciíApple za posledních 5 let (týdenní graf)


Po sotva třech týdnech se společnost Apple zároveň tedy v týdnu vrátila do čela žebříčku nejhodnotnějších firem, když zpět překonala Microsoft (MSFT). Akciím softwarového giganta se přitom rovněž dařilo a v posledních dvou seancích také posunuly svá historická maxima. Pátečních závěrečných 343,11 USD nicméně značí tržní ocenění „jen“ necelých 2,58 bil. USD.

Primární emise akciíApple aneb jejich zhodnocení v čase

AkcieApple letos v prosinci oslaví již 41. let na akciovém trhu. Na burzu Nasdaq vstoupily v roce 1980 v rámci primární emise (IPO) za kurz 22 USD. Neobchodují se však nyní za cca sedminásobek, jak by se mohlo na první pohled zdát. Jejich zhodnocení je násobně výraznější. Kurzový růst akcií totiž přiměl vedení společnosti provést již v minulosti pět splitů (rozštěpení) akcií.

Prvně se tak stalo v roce 1987, dále pak v roce 2000 a 2005. Vždy v poměru 1:2. Dále pak před 7 lety v červnu 2014 ve výraznějším poměru 1:7. A dlouhodobě přetrvávající růst ceny akcií „donutil“ společnost uskutečnit další split naposledy loni v létě v poměru 1:4.

Zhodnocení přes 16 tisíc procent

Po zohlednění všech dosavadních splitů lze tak vlastně hovořit o ceně v IPO necelých 10 centů. Zkrátka, kdo tehdy zainvestoval do akciíApple například pouhých tisíc USD, a dosud neprodal, může dnes mluvit o jejich hodnotě výrazně přesahující 1,6 milionu USD!

Vedle toho si od léta 2012 může vlastník opět užívat pravidelnou čtvrtletní dividendu (od roku 1996 se dividenda nevyplácela). Zatímco při novodobém zahájení rozdělování části zisku to po přepočtu na současný počet akcií činilo čtvrtletně necelých deset centů na každou akcii, nyní je to 0,22 USD. Naposledy se akcionáři tohoto požitku dočkali tento měsíc, když rozhodný den pro nárok byl 8.11. (ex-date 5.11.).

Morgan Stanley: Apple Car nejjasnější cesta ke zdvojnásobení tržeb

Zatím vlastně jen hypotetické auto navržené společností Apple je sice vzdálené ještě několik let, ale podle jednoho z analytiků Morgan Stanley by již mohlo pomoci akciím společnosti.

Dle Morgan Stanley by automobil od Applu byl nejjasnější cestou ke zdvojnásobení tržeb a tržní kapitalizace společnosti, když také jako důležitý faktor zmiňuje miliardu loajálních zákazníků.

Podle Morgan Stanley by společnost Apple mohla ve světě autonomních vozidel udávat dynamiku rozvoje podobně, jako tak činí v jiných segmentech. Dle Morgan Stanley společnost nebyla první, kdo uvedl na trh chytrý telefon, ale její zaměření na budování atraktivního softwarového celkového ekosystému jí pomohlo vybruslit z cesty před zavedenými hráči.

Morgan Stanely připouští, že pokud se chce Apple pustit do vývoje automobilů, bude muset přidat nové partnery, získat nové komponenty a interně investovat do nových technologií. Připomeňme, že v lednu proskočily na trh informace o jednání Applu s jihokorejskou Hyundai Motor.