Problémy Škoda Auto v číslech - pokles tržeb o 1 mld. Kč sníží celkový HDP o 600 mil. Kč a ztrátu 600 míst


Škoda Auto včera oznámila, že vzhledem k neutěšené situaci s dodávkami některých dílů plánuje další odstávky. Od 18. října až do konce roku plánuje automobilka omezování případně i zastavení produkce ve všech 3 hlavních závodech. Podle analytiků to může mít vážné ekonomické důsledky pro celý stát.

Škoda Auto generuje téměř 10% veškerého exportu země respektive cca 5% celkového HDP. V automobilovém sektoru pracuje cca 180 000 lidí. Omezení či zastavení provozu ve Škodě by podle odhadů ovlivnilo až 2/3 celého automobilového průmyslu v zemi.

Podle analytik Deloitte každá miliarda výpadku tržeb ve Škodovce způsobí ztrátu cca 1,9 mld. v rámci celé ekonomiky respektive sníží celkový HDP o cca 600 mil. . Ztráta 1 mld. v tržbách se celkově projeví ztrátou cca 600 pracovních míst v celé ekonomice. V loňském roce automobilka tratila kvůli "pandemickým" problémům cca 36 mld. .

Podle posledních odhadů se zdá, že problémy s nedostatkem čipů, který je hlavním problematickým faktorem z pohledu automobilového sektoru, přetrvají až do roku 2023. Vedení automobilky odhaduje zlepšování situace až ve druhé polovině roku 2022.

Podle dostupných informací má Škoda Auto aktuálně cca 45 000 nedokončených vozů čekající na nedostatkové čipy. Automobilka chce primárně snížit toto množství směrem k 25 000.

Při přerušení výroby zaměstnanci automobilky dostávají 85% obvyklé mzdy. Podle vedení toto není dlouhodobě udržitelné, což si údajně uvědomují už i samotné odbory, které již uvedly, že budou jednat o snížení k 80%.


Pro zajímavost, v nové Fabii se nachází celkem 40 různých řídících jednotek a v nich je dohromady cca 450 čipů. U elektromobilu Enyaq je ale řídících jednotek dvojnásobek a čipů více jak 1000.