SAP: Vývoj výroby automobilů v ČR v 1Q21 vnáší mírný optimismus


Přesně jeden rok od vypuknutí pandemie koronaviru se český automobilový průmysl začíná dostávat opět do kondice, a to navzdory nejisté poptávce na hlavních exportních trzích i kritickému nedostatku čipů a dalších materiálů. V prvním čtvrtletí tohoto roku bylo vyrobeno 333 520 motorových vozidel, tedy o 2,7 % více než ve stejném období loňského roku. Samotná březnová výroba osobních vozidel se pak blíží výkonnosti předkrizových let.

Při hodnocení roku 2021 je potřeba zohlednit, že ve druhé polovině března 2020 se uzavřel prakticky celý evropský automobilový průmysl. V České republice se nejprve 18. března 2020 zastavila výroba ve ŠKODA AUTO a TPCA, nošovický Hyundai je následoval o pět dní později. Jak upozorňuje Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu, realističtější pohled na vývoj letošní výroby proto dává srovnání s rokem 2019. „Tehdy bylo v prvním čtvrtletí vyrobeno více než 363 tisíc osobních vozidel, tedy jen o 8,6 % více než letos, v samotném březnu se produkce automobilů přiblížila roku 2019 dokonce na necelých pět procent rozdílu. Tržní a ekonomické podmínky jsou však diametrálně odlišné. V autoprůmyslu je nadále patrná velká nejistota. Situace na trhu s polovodiči i ceny dalších vstupů nyní dusí automobilky na celém světě, Česko není výjimkou. Kolínská Toyota dokonce musela z tohoto důvodu načas zastavit výrobu,“ objasňuje Zdeněk Petzl a dodává: „Aktuální zprávy z evropských trhů ukazují na mírné oživení. Čerstvá statistika ACEA potvrzuje meziroční růst 3,2 % a dává nám tak naději na mírný optimismus.“

Osobní vozidla


Celkem bylo za první tři měsíce letošního roku vyrobeno celkem 331 897 vozů. To je o 2,8 % více než v prvním čtvrtletí roku 2020. Automobilkám se podařilo od začátku roku zvýšit objem výroby i prodejů.  V březnu bylo vyrobeno celkem 125 202 vozů, což znamená o 19,7 % více než v lednu a dokonce o 22,6 % více než v únoru.

 

Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku se dařilo především nošovickému závodu společnosti Hyundai, ve kterém bylo v prvním kvartálu vyrobeno 65 700 automobilů (+ 17,1 %). Dvojciferný nárůst zaznamenal jak na tuzemském trhu (+ 16,5 %), tak v exportu (+ 17,2 %). V roce 2019, kdy byla výroba vozidel v ČR v podstatě na vrcholu, Hyundai vyrobil za první kvartál 73 tisíc vozidel.

 

ŠKODA AUTO vyrobila v tuzemských závodech 225 115 vozidel (+ 5,4 %). Na český trh bylo umístěno 19 574 vozidel (- 8,0 %), na zahraniční trhy bylo určeno 205 878 vozidel (+ 6,7 %). V prvním kvartálu roku 2019 bylo vyrobeno 231 280 „škodovek“.

Kolínská Toyota byla nucena z důvodu nedostatku polovodičů v březnu dočasně na dva týdny zastavit výrobu. I z tohoto důvodu tak došlo v prvním čtvrtletí k meziročnímu poklesu produkce o 22,8 %, když bylo vyrobeno 41 082 automobilů. Naprostá většina pak zamířila na export (40 816 ks).

Výroba elektrických vozidel (BEV a PHEV) v prvním čtvrtletí odráží zvýšený zájem o čistou mobilitu. V závodech ŠKODA AUTO a Hyundai bylo vyrobeno celkově 25 918 elektrických vozidel (+ 7,8 %), z nichž bylo 12 272 elektromobilů BEV (+ 3,7 %) a 13 646 hybridů PHEV (+ 4,1 %). Nárůst výroby v březnu oproti únoru by téměř trojnásobný. Podíl elektrický vozidel na celkovém objemu výroby činil v uplynulém měsíci již 13,1 %.

Autobusy

V prvním čtvrtletí bylo v Česku vyrobeno 1 111 autobusů (- 13,5 %), 148 autobusů bylo určeno pro tuzemský trh (- 29,2 %), zbylých 935 bylo exportováno (- 5,6 %). Ve vysokomýtském IVECO CR bylo vyrobeno 1 017 autobusů, tedy o 13,7 % méně než v loňském roce, kdy výrobce udržel chod výroby až do 30. března. SOR Libchavy, který vyráběl i v průběhu loňské první vlny covidu, dokázal v prvním čtvrtletí tohoto roku vyrobit 89 autobusů (-12,7 %). Produkce autobusů s elektrickým pohonem v SOR Libchavy dosáhla v prvním kvartálu 15 ks a představovala podíl 16,9 %. Výrobce KHMC Opava v tomto roce vyrobil 5 autobusů.

Nákladní vozidla

Společnost TATRA Trucks, která je mezi členy Sdružení automobilového průmyslu jediným výrobcem nákladních vozidel, vyrobila v prvním čtvrtletí tohoto roku 241 vozidel, tedy o 65 ks méně než ve stejném období loňského roku (tj. - 21,2 %). Produkce Tatry byla z větší části exportována (150 ks), v Česku bylo umístěno 85 vozidel.

Motocykly

Výrobce JAWA Moto vyrobil v prvním čtvrtletí 271 motocyklů, tj. o 153 ks (+ 129,7 %) více než v minulém roce. Dařilo se mu především na českém trhu s 230 prodanými kusy (+ 369,4 %). Produkce motocyklů narůstá postupně, v lednu bylo vyrobeno 76 ks, v únoru 91 ks a v březnu 104 strojů.

Přípojná vozidla

Dařilo se také výrobcům v segmentu přípojných vozidel. Mezi lednem a březnem bylo vyrobeno celkově 5 977 přívěsů a návěsů, tj. o 755 ks (14,5 %) více než vloni. Celkový růst segmentu podpořila především společnost AGADOS, která produkuje malé přívěsy do 3,5t. Těch vyrobila celkově 5 404 ks (+ 17,4 %), v Česku jich prodala 2 723 ks (+ 30,2 %) a na export zamířilo 2 270 ks (+ 39,9 %). V segmentu velkých přívěsů a návěsů se dařilo firmě PANAV. Ta vyrobila 111 přívěsů a návěsů, tj. o 24 ks více než v loňském roce (+ 27,6 %). V prvním čtvrtletí pak prodala 67 ks v Česku, 10 ks pak bylo exportováno. Schwarzmüller zaznamenal pokles o 13,0 %, když v prvním kvartálu vyrobil 462 velkých přípojných vozidel. Také jeho produkce zůstala většinou v Česku, kde firma uplatnila 144 ks (- 0,7 %), exportováno bylo 83 ks (- 82,7 %).



Mgr. Vojtěch Severýn
Sdružení Automobilového Průmyslu