Regionální letiště v ČR těžce krvácí, meziročně odbavila o 87 % méně cestujících, vykázala ztrátu až 200 mil. Kč. Některá se přeorientovávají na nákladní přepravu, jiným hrozí zánik, nepomáhá ani zrušení superhrubé mzdy
Ztrátu v rozsahu desítek milionů korun vedle Brna počítají v Ostravě, Pardubicích i v Karlových Varech. Letiště v Českých Budějovicích zase v rozporu s předpokladem ani nezahájilo pravidelný provoz. Důvodem je pochopitelně koronavirová pandemie, resp. protipandemická opatření, včetně uzavření regionálních letišť pro mezinárodní komerční lety, k němuž se česká vláda uchýlila loni v půli března.
V letošním a příštích letech navíc letiště nemohou počítat s takovou podporou příslušných krajů a měst, protože ty finančně krvácí kvůli ekonomickým dopadům pandemie koronaviru, ale i kvůli loňskému zrušení superhrubé mzdy a některým dalším opatřením z daňového balíčku. Kraje a města přitom regionální letiště poměrně intenzivně finančně podporují dokonce i v příznivých časech. Letiště se totiž nezřídka potýkají s malým počtem pravidelných linek, případně dokonce jejich úbytkem. Některým tak již delší dobu hrozí ukončení provozu.
Letiště Ostravě-Mošnově předloni odbavilo 323 320 cestujících, ale loni jen 37 709. To se promítá do očekávané ztráty zhruba 60 milionů korun. Výpadek v tržbách částečně kompenzoval markantní nárůst nákladní přepravy, meziročně sedmdesátiprocentní. Loňský rok tak byl z hlediska objemu odbavené nákladní přepravy, 14 228 tun, historicky rekordní.
Těžce ztrátová regionální letiště tak musí zachraňovat nejen zmíněný přechod na nákladní přepravu, ale například i provozování letecké školy nebo pronájem budov. To ale pochopitelně nestačí.
Zásadní změnu k lepšímu přitom nelze čekat ani letos, ani v příštím roce. Na předpandemickou úroveň se frekvence letecké dopravy celosvětově vrátí až v letech 2024 nebo 2025. Nad existencí některých regionálních letišť v ČR se tak vznáší stále otazník stále výraznější.
| Počet odbavených
| Ztráta | |
| |||
544
| 86
| až 75
| |
62
| 17
| 19
| |
323
| 38
| 60
| |
102
| 34
| 40
| |
0
| 0
|
| |
|
|
|
|
Celkem
| 1031
| 175
| až 194
|
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Národní ekonomická rada vlády (NERV)
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má téměř 25 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 18 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na : www.trinitybank.cz
Další články
Na Silniční veletrh dorazila vodíková tatrovka a další unikátní stroje
DOPO četba: Automobilky dostanou pokutu 376 mld. EUR, nebo nevyrobí 2,5…
Toyota utlumí svou produkci EV do r. 2026 o třetinu na 1 milion
Cebia varuje před kradenými auty ze zahraničí
Zprovoznili jsme obchvat Jaroměře na silnici I/33 v Královéhradeckém kraji…
36. týden na trhu pohonných hmot ČMKB - nafta v průměru za 16,75 Kč/litr
Více článků »