Strategie rozvoje autonomní silniční dopravy ve Francii
Strategie rozvoje autonomní silniční dopravy ve Francii
26.01.2021 / 10:35 | Aktualizováno: 26.01.2021 / 10:51
V prosinci 2020 byla ve Francii vydána vládní strategie rozvoje silničního provozu autonomních vozidel, která přináší vizi zahájení provozu samořiditelných automobilů ve Francii mezi lety 2022 a 2025.
Strategie je zaměřena jak na osobní automobilovou a autobusovou přepravu, tak i dodávkovou dopravu zboží a stanoví pět hlavních úkolů:
- vývoj bezpečného a rentabilního automatizovaného řízení vozidel
- zdokonalení dálkového spojení
- zavedení odpovídajících bezpečnostních norem
- vyjednání všestranně přijatelného režimu provozu
- správa a využití provozních údajů
Na léta 2021-2022 jsou pak na jejich základě formulovány i dílčí úkoly na jednotlivá čtvrtletí. Na podporu inovativních řešení je přitom na období 2021-2025 plánován finanční příděl 300 mil. euro.
Automatizace silnicˇních vozidel se deˇlí do celkem šesti úrovní, od vozidla, které je vybaveno varovnými systémy a rˇídí jej pouze rˇidicˇ, prˇes vozidlo vybavené parkovacími asistenty, asistenty pro udržování vozidla v urcˇeném jízdním pruhu nebo asistenty pro udržení vzdálenosti mezi daným vozidlem a vozidly vprˇedu. U takto vybavených vozidel sice uvedené rˇídicí funkce probíhají automaticky, nicméneˇ rˇidicˇ musí být schopen kdykoliv prˇevzít rˇízení. Posledním krokem postupného vývoje asistencˇních systému° rˇízení je pátá, nejvyšší trˇída autonomních vozidel, kdy cˇloveˇk sám aktivuje systém a pouze zadá cíl cesty. Vozidlo je automaticky rˇízeno do zvoleného cíle cesty, rˇidicˇ prˇitom není potrˇeba - neexistuje.
Vývoj autonomních vozidel je příležitostí k rozvoji mobility, která lépe vyhovuje poptávce, je čistší a šetrnější k životnímu prostředí a také bezpečnější. V rámci podpory a regulace těchto nových forem mobility je Francie považována za průkopnickou zemi. K rozvoji autonomní silniční dopravy přispívá Francie významně i na evropské a mezinárodní úrovni.
Hlavní prˇínos zavádění autonomní dopravy vychází z prˇedpokladu, že automatické vozidlové systémy zvyšují bezpecˇnost silnicˇního provozu. Vozidlové jízdní asistenty zvyšují bezpecˇnost silnicˇního provozu, rozpoznají rˇidicˇovu únavu prˇi monotónní jízdeˇ po dálnici, hlídají rˇidicˇe prˇed vyjetím z jízdního pruhu, prˇed nárazem do vprˇedu jedoucího vozidla cˇi snižují riziko srážky vozidla s chodci. Automatizovaná jízda v kolonách mu°že rˇidicˇe zbavovat stresu, který je prˇícˇinou mnoha incidentu° nebo nehod. Zcela autonomní vozidla bez rˇidicˇe prˇinesou naprosto novou situaci v organizaci dopravy, zejména verˇejné osobní dopravy, ale trˇeba i v meˇstské logistice. Co se týcˇe logistiky, dnes se využívají autonomní vozidla ve skladech a logistických areálech. Kromeˇ teˇchto areálu° se mohou autonomní vozidla uplatnit trˇeba prˇi rozvážce zboží na posledním úseku distribuce (tzv. „last mile“) v centrech meˇst. Autonomní (elektro)minibusy mohou sloužit jako přípoje k velkokapacitním linkám meˇstské hromadné dopravy nebo k terminálu°m regionální verˇejné osobní dopravy ve venkovských oblastech. Autonomní autobusy jezdící po stanovené trase, ale i autonomní osobní automobily, které budou sloužit jako taxi na zavolání, mohou prˇispeˇt ke snížení kongescí ve velkých meˇstech. Je trˇeba pocˇítat také s tím, že populace stárne. Autonomní minibusy mohou zajistit pomeˇrneˇ komfortní dopravní služby pro osoby se sníženou schopností pohybu nebo orientace, a to jak pro seniory, tak pro lidi na vozícˇku. Soucˇasneˇ se dá ocˇekávat snížení hustoty provozu, se kterou se potýkají všechna veˇtší meˇsta a aglomerace na sveˇteˇ, nebotˇ mnozí již nebudou nuceni vozidlo vlastnit, ale pouze ho budou využívat jako službu mobility.
Realizace francouzské strategie může představovat významnou příležitost i pro dodávky technologicky vyspělých zařízení a komponentů ze zahraničí, tedy také kvalitní produkce od českých firem.
Adriana Rocher, ekonomický specialista, Velvyslanectví České republiky v Paříži
Další články
Na Silniční veletrh dorazila vodíková tatrovka a další unikátní stroje
DOPO četba: Automobilky dostanou pokutu v přepočtu 376 mld.
Toyota utlumí svou produkci EV do r. 2026 o třetinu na 1 milion
Cebia varuje před kradenými auty ze zahraničí
Zprovoznili jsme obchvat Jaroměře na silnici I/33 v Královéhradeckém kraji…
36. týden na trhu pohonných hmot ČMKB - nafta v průměru za 16,75 Kč/litr
Více článků »