Výroba aut bude v roce 2021 v nejlepším případě stagnovat
Nepříznivý vývoj v oblasti automobilového průmyslu bude nadále pokračovat. Podle analýzy poradenské společnosti Moore Czech Republic se v roce 2021 očekává v optimistických scénářích stagnace objemu tuzemské výroby motorových vozidel. Oživení automobilového trhu se díky potlačení pandemie reálně projeví nejdříve v polovině roku.
Rok 2020 byl pro automobilový průmysl značně komplikovaný. Výroba automobilů byla silně ovlivněna celosvětovou pandemií. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) uvádí za loňský rok pokles v Evropské unii o 23,7 %, tedy pokles na 9,94 milionů vozů. Také pokles v ČR se meziročně blížil 20 %. Přestože se v prosinci meziročně zvýšil počet nově prodaných aut o 8,7 %, v lednu roku 2021 prodej opět razantně klesl, a to o 18,8 %. Nadále tedy trvá pokles z podzimu loňského roku.
Zlepšení může přinést vakcinace v kombinaci s jarním zlepšením epidemické situace, to se však může reálně projevit až v polovině roku. „V konečných důsledcích lze v roce 2021 předpokládat v lepším případě stagnaci objemu výroby motorových vozidel v České republice, v pesimističtějších scénářích pak snížení o dalších pět až sedm procent,“ říká Petr Kymlička, partner poradenské společnosti Moore Czech Republic. Navzdory všem podpůrným vládním programům to může znamenat propouštění zaměstnanců. Na to má vliv i automatizace, jejíž zavádění pandemie výrazně urychlila. Očekává se tedy i zvýšená poptávka po rekvalifikacích a přesun zaměstnanců do jiných odvětví.
Výrobci tlačí na subdodavatele
Snížení poptávky po nových vozech se promítá do celého automobilového průmyslu skládajícího se z široké sítě subdodavatelů. Jejich spolehlivost se stává pro automobilky kritickým faktorem, subdodavatelé se ale v důsledku pandemie potýkají s řadou problémů. „Jak je obvyklé v krizových obdobích, jednotliví výrobci se na druhé straně snaží přenést velkou část svých problémů na subdodavatele. Dramaticky se snižují odvolávky a roste tlak na cenu a platební podmínky subdodavatelů,“ vysvětluje Petr Kymlička.
Nutné investice do elektromobility situaci znesnadňují
Krize způsobená světovou pandemií přichází pro automobilový
průmysl právě v době, kdy se výrazně zintenzivňuje tlak na rozsáhlé investice
do výroby v důsledku požadavků na ekologizaci. „Snížení poptávky, současně s růstem
nutných investic do elektromobility i do automatizace snižující závislost na
pracovní síle, bude komplikovat situaci automobilového průmyslu v České
republice i v letech následujících,“ dodává
Petr Kymlička z Moore Czech Republic.
Moore Czech Republic
Společnost Moore Czech Republic je součástí jedné z největších mezinárodních sítí nezávislých auditorských a poradenských firem. Moore Global Network Limited (do září 2019 Moore Stephens International Limited) zaměstnává po celém světě přes 30 000 odborníků ve více než 260 nezávislých firmách a 110 zemích.
Moore Czech Republic sídlí v Praze a je vedena jednateli a společníky Petrem Kymličkou a Radovanem Haukem. Ti s sebou pod značku Moore přivedli kromě svých pracovníků z dřívější společnosti BDO Advisory také specializované dceřiné společnosti Servodata, DataScript a S-COMP, které se orientují na poskytování komplexních služeb v oblasti IT a vzdělávání.
Více informaci na: www.moore-czech.cz
Další články
Na Silniční veletrh dorazila vodíková tatrovka a další unikátní stroje
DOPO četba: Automobilky dostanou pokutu 376 mld. EUR, nebo nevyrobí 2,5…
Toyota utlumí svou produkci EV do r. 2026 o třetinu na 1 milion
Cebia varuje před kradenými auty ze zahraničí
Zprovoznili jsme obchvat Jaroměře na silnici I/33 v Královéhradeckém kraji…
36. týden na trhu pohonných hmot ČMKB - nafta v průměru za 16,75 Kč/litr
Více článků »