Výroba aut bude v roce 2021 v nejlepším případě stagnovat

Moore Czech Republic

Nepříznivý vývoj v oblasti automobilového průmyslu bude nadále pokračovat. Podle analýzy poradenské společnosti Moore Czech Republic se v roce 2021 očekává v optimistických scénářích stagnace objemu tuzemské výroby motorových vozidel. Oživení automobilového trhu se díky potlačení pandemie reálně projeví nejdříve v polovině roku.

Rok 2020 byl pro automobilový průmysl značně komplikovaný. Výroba automobilů byla silně ovlivněna celosvětovou pandemií. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) uvádí za loňský rok pokles v Evropské unii o 23,7 %, tedy pokles na 9,94 milionů vozů. Také pokles v ČR se meziročně blížil 20 %. Přestože se v prosinci meziročně zvýšil počet nově prodaných aut o 8,7 %, v lednu roku 2021 prodej opět razantně klesl, a to o 18,8 %. Nadále tedy trvá pokles z podzimu loňského roku.

Zlepšení může přinést vakcinace v kombinaci s jarním zlepšením epidemické situace, to se však může reálně projevit až v polovině roku. „V konečných důsledcích lze v roce 2021 předpokládat v lepším případě stagnaci objemu výroby motorových vozidel v České republice, v pesimističtějších scénářích pak snížení o dalších pět až sedm procent,“ říká Petr Kymlička, partner poradenské společnosti Moore Czech Republic. Navzdory všem podpůrným vládním programům to může znamenat propouštění zaměstnanců. Na to má vliv i automatizace, jejíž zavádění pandemie výrazně urychlila. Očekává se tedy i zvýšená poptávka po rekvalifikacích a přesun zaměstnanců do jiných odvětví.

Výrobci tlačí na subdodavatele

Snížení poptávky po nových vozech se promítá do celého automobilového průmyslu skládajícího se z široké sítě subdodavatelů. Jejich spolehlivost se stává pro automobilky kritickým faktorem, subdodavatelé se ale v důsledku pandemie potýkají s řadou problémů. „Jak je obvyklé v krizových obdobích, jednotliví výrobci se na druhé straně snaží přenést velkou část svých problémů na subdodavatele. Dramaticky se snižují odvolávky a roste tlak na cenu a platební podmínky subdodavatelů,“ vysvětluje Petr Kymlička.

Nutné investice do elektromobility situaci znesnadňují

Krize způsobená světovou pandemií přichází pro automobilový průmysl právě v době, kdy se výrazně zintenzivňuje tlak na rozsáhlé investice do výroby v důsledku požadavků na ekologizaci. „Snížení poptávky, současně s růstem nutných investic do elektromobility i do automatizace snižující závislost na pracovní síle, bude komplikovat situaci automobilového průmyslu v České republice i v letech následujících,“ dodává Petr Kymlička z Moore Czech Republic.

Moore Czech Republic

Společnost Moore Czech Republic je součástí jedné z největších mezinárodních sítí nezávislých auditorských a poradenských firem. Moore Global Network Limited (do září 2019 Moore Stephens International Limited) zaměstnává po celém světě přes 30 000 odborníků ve více než 260 nezávislých firmách a 110 zemích.

Moore Czech Republic sídlí v Praze a je vedena jednateli a společníky Petrem Kymličkou a Radovanem Haukem. Ti s sebou pod značku Moore přivedli kromě svých pracovníků z dřívější společnosti BDO Advisory také specializované dceřiné společnosti Servodata, DataScript a S-COMP, které se orientují na poskytování komplexních služeb v oblasti IT a vzdělávání.

Více informaci na: www.moore-czech.cz

Další články


Více článků »